LYS-kommittén måste tänka om innan den dödar allt LYS-seglande

Hej, det var ett intressant diskussionsämne du tog upp, LYS-talet för nya båtar vs. gamla.

Jag roade mig med att kolla kölbåtsresultatet (dvs. exkl. flerskrov, jolle och sportbåt) för fyra av de största LYS tävlingarna på ostkusten de senaste 10 åren, Lidingö Runt, Gullviverallyt, Ornö Runt och Runt Lidingö. Två resultat hittade jag inte, därför har jag 38 datapunkter i mitt urval. Av dessa 38 seglingar, har det bara hänt 4 gånger att en båt konstruerad under 90-talet eller 2000-talet vunnit, i 34 fall var det 80-tals, 70-tals, 60-tals eller ännu äldre båtar som vann.

I ett av fallen när en ny båt vann, Lidingö Runt 2007 då en IMX 40 med 1,39 i LYS, så berodde det på extremt lätt vind vilket gjorde att bara två “gamla båtar” kom imål, en X-99 och en Gambler 40. Antal startande båtar var över 400 st, men de få som kom imål var främst flerskrov samt extrema nya 40 foots IMS båtar (typ den IMX 40 som vann). Exklusive detta extrema race, vann “gamla båtar” 34 av 37 stora regattor på Ostkusten!

Vinnare: 1998 – 1999 – 2000 – 2001 – 2002 – 2003 – 2004 – 2005 – 2006 – 2007
Lidingö Runt: Express – Folkbåt – First 40.7NF - NF – Cumulus – Folkbåt – Folkbåt – IMX 40
Gullvivan: Mälar 30 – Gambler 35 – SK-55 – Express – Scampi – NF - Aphrodite 22 – Mälar 30 – S-30 – Mälar 30
Ornö Runt: Farr 31 – Scampi – Scampi – Scampi – Wasa 30 – Comfort 26 – Sinergia 40 – Maxi 95 – Albin Nova – Albin Nova
Runt Lidingö: IF - First 10C – X-99 – Onyx 38 – 606 – Express – Express – IF - SK 30

Antal båtar konstruerade 90-tal och 00-tal: 4 (Lidingö Runt 2007 var dock speciellt, bara två “gamla båtar” kom i mål i den lätta vinden)
Antal båtar konstruerade 80-tal eller tidigare: 34

Kan det verkligen vara så att 90% av de duktigaste seglarna väljer båtar som är konstruerade på 80-talet eller tidigare, samt bara 10% väljer båtar konstruerade på 90-talet eller 2000-talet? Eller straffar LYS systemet nya båtar för hårt?

Med vänlig hälsning
Anders Wennberg

Hej LYS-kommittén,
jag vet att ni läser regatta.nu. Ta bladet från munnen och berätta hur ni tänker. Eller är LYS-kommittén en hemlig orden? Är det rätt att straffa nya båtar med säkerhetsmarginal? Varför sänks inte nya båtars LYS-tal efter ett par år med säkerhetsmarginal?

Med vänlig hälsning
Arne

64 thoughts on “LYS-kommittén måste tänka om innan den dödar allt LYS-seglande

  1. Men snälla Krysspress det är ju just detta som är problemet.
    Nya båtar finns inte med i lys-tabellen och någon justering av de som finns och har fått lys-tal med sk säkerhetsmarginal. Systemet upplevs alltså som dött/statiskt av seglarna idag.

    Jag vtycker fortfarande att det bästa för debatten är att lämna diskussionen om den eller den båten har rätt lystal. Det viktigaste är att vi får en lystabell som lever och justeras allteftersom resultaten droppar in från kappseglingar runt om i Sverige.
    Hur svårt kan det egentligen vara???

  2. Visst, från 90 framåt får vara nya.
    Nån nåmnde First 31.7 vad är det för fel på dess LYS? Verkar vara ganska riktigt med 1.18?
    Går helt hyfsat för dom med det lyset här i alla fall.
    Att nya båtar inte får något lys-tal förstår jag däremot att är ett problem, men det är väl bara att ansöka om LYS-brev om man bara är intresserad? Kan man sedan inte ifall mätbrevsbåten är en “standardbåt” lägga detta brev till lystabellen efter en säsong eller två?

  3. Och förresten, nån snackade om att X-35 har för högt LYS och express för lågt?
    Kolla resultaten på en 12 deltävlingar lång serie i Helsingfors. En X-35 på andra plats efter Alfa Romeo som tog brons i IMS-VM och sedan expresser som kappseglar mycket. Detta är säkert helt irrelevant eller?

  4. Här är nog en hel del tyckande om LYS-talen gällande vissa båttyper… Själv har jag både en X-35:a och en Express och har inte så mycket att anmärka på deras LYS-tal…. Inte under de förhållanden som man kör LYS på i alla fall… Visst har man fördel ibland och nackdel ibland beroende på vindsituationen, men det får man leva med…
    Som jag sade ovan: – Låt LYS vara folkrace! Det behöver inge vara så petigt då.... Det viktigaste är ju att ha kul på sjön! Vill man ha absolut rättvisa skall man segla entyp (t ex X-35 eller Express). Vill man segla mot andra båttyper och ha hyfsad rättvisa väljer man att segla på en mer sofistikerad regel som IMS eller IRC. Vill man segla enkelt i hemmaviken utan krångliga inmätningar och regler är det LYS som gäller! Fördelen med det sist nämnda är att ALLA kan vara med!
    Att krångla till LYS genom att införa mätförfaranden tror jag är mindre lyckat. Då är det väl bättre att införa en regel som IRC, som förövrigt har vissa likheter med den diskuterade norska LYS-modellen. IRJ är nämligen ett, jämfört med IMS, förenklat mätförfarande och en erfarenhetsbaserad bedömning av båtens prestanda. Att införa mätning för att fastställa LYS-tal tycker jag känns lite som att uppfinna hjulet igen…. Följaktligen tycker jag att man borde snegla lite mer på IRC om man finner LYS otillräckligt och IMS allt för komplicerat (och ev missvisande i enlighet med tidigare debatter på bl a denna sida).
    /Lasse

  5. Ingen berör längre problemmet för få båtar på regattorna eller ? Finns det ideer.

    Hur får vi ut alla nya båtar på banan ( även sportbåtarna)? Inte är det genom att
    göra som nu i varje fall. Inte är dert genom fler avgifter, mer papper etc.

    Rätt lystal, trevligt bemötande, seriös debatt, bort med rädslan för allt nytt, gynna genackers inte straffa etc…........... är kanske en liten bit på vägen.

  6. Mitt i all lyshysteri ! Är det någon vettig människa som har vetskap om vad för DH-tal en express kan seglas på utomlands ??

    SKa till danmark om några veckor och segla MummStelton Cup och för att ha nån chans att vinna totalen så vill jag anmäla oss med rätt DH nummer.

    // mattias swe-39

  7. Den enda rimliga slutsatsen är att alla måste segla IOD på tävling som på allvar. Allt annat är på skoj. Att IOD dessutom är snygga, praktiska och ombonade båtar är en bonus.

  8. Vadan denna rädsla i Lyskommittén för planande båtar? Jag har sett att även Expresser, Comfort 26:or och Maxi 77:or m fl. kan plana när förhållandena är dom rätta. En vanlig och hanterbar planingsfart i 8m /s för en liten sk sportbåt som ex Skippi 650 c ligger på ca 7.5-9 knop. Konkurrerande deplacementbåtar med lägre lystal men längre vattenlinje går då lika fort utan att plana. På kryssen är sportbåten bara en vanlig deplacemntbåt medan båtar med lång vattenlinje går mycket fortare. Då hjälper det inte ens att vara världsmästare för att kunna matcha “etablerade” lysbåtar. Det verkar som om sportbåtarnas lystal är satta enbart utifrån idealbogen slör. Vilka vettiga banläggare idag lägger banor med enbart slörben?

    På vilket sätt främjas breddsegling genom att exkludera vissa grupper som sportbåtar och flerskrovare? Ett handikappsystem som bygger på statistik får aldrig bli så statiskt som lys nu framstår att vara. Ett system som bygger på mätpunkter blir inte bättre utan kommer för eller senare skapa “rulecheaters”. Båtar som mäter dåligt blir chanslösa och slutar segla.

    Lys är relativt trubbigt men har fungerat någorlunda tillfredställande i sisådär 30 år (längre livslängd än de flesta mätregler). Lyssystemet måste bli mer dynamiskt, hänga med i utvecklingen och bättre förhålla sig till båtutvecklingen. Om inte kommer framtida kappseglande att ske med till mätregler anpassade flytetyg. Vad skall då dom göra som har båtar som mäter dåligt. Börja spela golf? Om Lyskommittén inte vill bli breddseglingens dödgrävare måste de börja agera nu.

    Hälsningar Mikael

  9. Bra skrivet Mikael.

    Precis så är det, när en liten sportbåt planar tror alla att det går så fort, men en lång större båt kan gå lika fort utan att plana. Dessutom är sportbåtens planing bara möjlig på en brant slör, vilket begränsar möjligheten att gå rakt på märket.

    Hoppas nu äntligen att lyskommitten kan ta sitt förnuft till fånga och inte längre straffar ut dessa sportbåtar.

  10. Jaha då har man tidigare idag seglat lys KM i lomma med expressen och åter igen så blev det en fajt totalt mellan några IF ár och expressen.
    Vi vann med RIXPORT80 expressen och iffarna 2:a och 3:a totalt.
    Där var med både ett gäng X-yatchs bl.a X 35 och X 119 och en X 412 och så en Luffe 37 men dom kunde inte mäta sig med expressen som då seglades av en samtrimmad och välseglande besättning.
    Sen om det var för att dom andra hade för högt lys eller vi seglade skjortan av dom det får ni själva lista ut.
    Förhållandena var vind mellan 7-13 m/sek och hög sjö och först lätt regn men ju längre dagen gick så sprack det upp och solen sken gött över skåne :)

    Nu till lystankarna, jag kan nog köpa att en X35:a har svårt att segla upp till sitt 1.34 i lys men en bra besättning och bra segelgarderob hade nog klarat av det rätt väl idag.
    X-119 njäää....knappast till vad den nu har ;) Den stod mest sidparkerad och nosen ner i vågorna och krängde.Den borde nog ha 1.11 som expressen då vi kryssade lika fort som den :) :) :)

    // Mattias swe-39 rixport80

  11. Hej!

    Nu blir jag tvungen att engagera mig i denna debatt som egentligen är ganska självklar!

    Jag har arrangerat kappseglingar för min klubb i många år och för en 8-10 år sen så var vi runt 20-25 båtar som seglade varje onsdag på LYS. Det var ofta olika vinnare. Idag på onsdagar är vi som mest runt 5 st. Dem duktigaste seglarna i klubben har köpt nya båtar och oftast större båtar. Jag skyller inte det avtagande intresset endast på LYS, men när jag pratar med många i klubben så är det inte så roligt att samma gamla båtar vinner varje onsdag och att nya båtar inte har en chans. Detta straff som LYS-kommiten har gett nyare båtar har tyvärr förstört mycket för klubbseglingar runt om i Sverige. Själv har jag en Scampi, vilket seglar jämt med nyarebåtar som har betydligt högre LYS. Men som sagt även jag med en äldre båt och gynnat LYS vill ha mer konkurrens och roligare kvällsseglingar. Att sänka LYS för nyare båtar gynnar alltså alla segelbåtsentusiaster med intresse för enkel kappsegling.

    Med hopp // Bengt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *