Hur upplever norska seglare sina NorLys-tal?

Den norska lysmästaren Håvard Ravn Ottesen har mejlat den här tabellen. Tydligen har dom intervjuat 840 norska seglare om hur de upplever sin Lystal. En sammanfattning av alla siffror visar att de med äldre båtar är något mindre missnöjda med sitt Lystal än de med nyare båtar. Hur representativ undersökningen är för norska Lys-seglare vet jag inte, men kanske kan vi få mer info från Håvard.

Jag har kört fram två medelvärden som en slags sammanfattning av tabellen. 475 av de intervjuade har båtar från 1990 eller senare. 365 av de intervjuade har äldre båtar.

35% av de med nyare båtar upplever sitt Lystal som något högt eller mycket högt.
28% av de med äldre båtar upplever sitt Lystal som något högt eller mycket högt.

11 thoughts on “Hur upplever norska seglare sina NorLys-tal?

  1. Undersøkelsen baserer seg på tilsammen 856 respondenter (da jeg tok ut tallmaterialet i går ettermiddag). Blanke svar er forkastet – og NORLYS har pt 1450 gyldige LYS målebrev for 2007. Ut i fra dette har vi en svært høy svarprosent – og valide data.

  2. Vet vi något om hur många de frågat och hur många av dem som svarat? och vet vi i så fall något om dem som inte svarat, det vill säga bortfallsanalys. Det vekar ju som om den informationen skulle kunna finnas någonstans och att de nog frågat tusen. Eller, Håvard?

  3. Hei Arne
    Det kan værer en ide å lese Håvards to innlegg i den forrige diskusjonen. De belyser dette ganske bra. Oppfatter ikke noen stor missnøye med lystallene, men en del Nye båter f. ex Elan 410 fikk et “ruskigt” høyt tall førstesesongen. Dette blir sansynligvis satt ned. Ellers er det vel slik at går det dårlig på en seilas “er det altid LYS tallet det er noe galt med”
    LYS er jo ikke resultat av en fulstendig måling, defor blir Nye båter tildelt et måltall etter erfaring og ved sammenligning av tilsvarende båter i andre handicapsystemer. Etter en sesong vil man så ha statistikk tilstrekkelig til å justere dette.
    Ellers er arrangørene av de store regattaene som f.ex Færderseilasen flinke til å sette opp båter i Lys Racing og LYS. Dvs at de aller fleste nye båter (cruise-racers) blir satt opp i LYS R klassene. Dette er båter som nyere x-yachts, First .7 båter, Dufour 34, 40, 44 etc etc…..
    Det er mye god statitik i Nils Nordenstöms notat til ISAF (på Håvards siste innlegg)
    Forøvrig fungerer LYS arbeidet i Norge utmerket, og LYS har egen klasseklubb. besøk gjerne hjemmesiden http://www.NORLYS.org
    mvh
    Bjørn V

  4. Heja NORlys, då det tycks leva i högönsklig välmåga. Justerar mätetal och allting, som det var tänkt ifrån början.

    Hur fungerar det ekonomiska, rent praktiskt?

  5. Heja Norge! Vi sitter här och diskuterar och vrider ut och in på lys, utan att tillstymmelsen till reaktion ifrån SSF, fast det finns vissa av dessa medlemmar som läser regatta.nu.
    Men så kommer Håvard Ravn Ottesen och hjälper oss lite i ovissheten och svara på frågor mm.
    Men ifrån SSF… ingenting, Gabriel som ansvarar för flerskrovssektionen eller vad det heter dök upp i förra diskutionen, men verkade dyka under en sten när någon föreslog att han kunde kontakta sina kölbåtskollegor. Är det så att han hade ett hästhuvud i sängen dagen efter.
    Bara en sån sak gör att man undrar om allt står rätt till. Vad är det som gör att SSF helt omöjligen kan vara öppna inför sina uppdragsgivare?
    Vi kan inte köra vidare på en handikappreggel som verkar självdö.
    Man kan säga att lys är på skoj, visst det är det. Men det är just det roliga som gör att folk kommer till start, kanske med sina barn, som kanske tycker det är lika kul. Börjar segla jolle och
    utvecklas till en framtida seglare. Ska vi såga av den grenen?
    Då kan SSF sedan sitta och analysera varför inga undomar verkar vilja segla jolle.
    Ett handikappsystem ska leva, om det inte gör det. Så lägg ner det. Bättre det än att köra vidare på ett halvdött system.
    Det ligger garanterat ekonomi bakom som så mycket annat idag. Men är det någon här som skulle sluta kappsegla ifall man var tvungen att köpa ett lysbrev varje år för 400:- ?
    Använd dagens teknik, så att man kan betala på internet, logga in på nån sida och printa ut sitt brev bara. Ingen behöver vända papper på SSF. De kan ägna den tid de får betalt för till att göra systemet så rättvist som möjligt. Och alla som anmäler sig till en lystävling måste helt enkelt ha ett lysbrev, även standardbåtar.
    Samma med resultaten, de kan man väl rapportera till någon webbsida, så att alla resultat hamnar i någon databas. Sedan är det väl ingen “rocket science” att få ut båtar som sticker ut från mängden.
    Jag tycker SSF gör ett ryck nu, bjud in tex Arne, berätta om ert arbete, kanske klarnar en del frågor och funderingar. Men utan dialog kommer detta bara skapa ett krig mellan seglare och SSF.
    Ett krig som jag ser det bara kan vinnas av en part, nämligen seglarna. För utan dem kommer SSF bara bli ett förbund för inbördes beundran.
    Tack en än gång Håvard för att vi ser att det finns hopp om fortsatt lys seglande även i Sverige, nämligen genom ert system i Norge. Ifall inte lys funkar här i Sverige kan vi bli kanske få bli era medlemmar i framtiden. Om inte, flyttar jag till Norge!

  6. Lite att tänka på i höstmörkret.

    Båtar som diskuterats för höjnuingar i många år är t.ex Stortriss, Maxi 68, Neptunkryssare, 606, Accent, Maxi 77, H-båt, Cumulus,707, Express, Smaragd.

    Alla med drömlys. Topp i alla vindar. Hur kan det komma sig att de får
    toppa år efter år utan att något görs. OK jag vet att flera av dem kanske är s.k. riktbåtar, men inte är de representativa för vad som finns idag i våra hamnar.

    Expressen är väl nyast med 1977 som konstruktionsår.

  7. Hej Per,
    Inte vet jag vilken hamn du har som hemma hanm men i de som jag besöker är det just de båtar som du nämner som icke representativa som ligger där och som seglas flitigast på klubbseglingarna. Vilka båtar är det som du anser är representativa? Vi har en nyare båt (First 31:7) som seglar flitigt och gör mycket bra ifrån sig. Inte de två första åren men nu när de lärt sig segla den ligger den i topp de flesta lys-seglingarna. Jag tycker inte den skall få ett högre lystal, de har lagt ner ett gott arbete för att få fart på båten.
    Mvh/Patrik

  8. Så, Putte K, om jag fattar dig rätt: om de med 31.7an kunnat segla från början borde båtens lys höjas?

  9. Tviler på at det er det Putte K mener.

    Trening gir uttelling og det er akkurat slik det skal være. Ingen kan komme ombord i en båt og seile den perfekt første gangen, meget gode seiler har riktig nok en brattere læringskurve enn den vanlige mannen i gata men essensen ligger i at erfaring og tid i båten er det som teller.

    Det utgjør mange båtlengder hvis man kun greier å seile båten sin 100% i 90% av en regatta mens vinneren seiler 100% i 95-98% av tiden.

    Jeg synes at det er mange som er veldig flinke til å klage på lystallet rett etter at de har fått en ny båt, seilt første regatta, ikke fått alt til å stemme, vandt til å ligge i tet med sin gamle båt, så da er det klart at det er lystallet. Noen ganger er det faktisk slik at lystallet er for høyt, men gi det litt tid, kanskje det egentlig ikke er det? Kanskje vi har godt å ha noe å strekke oss etter innimellom? Er det ikke idrett og konkurranse vi driver?

  10. Superbra comment, Odd, tack så mycket.

    Iövrigt anser jag att vi har nu vädrat detta så länge så vi borde vara redo för en rekomendation till SSF och Lyskommittén. Jag tar upp 3 principer som jag tycker är viktiga:

    1. Inget tal kan vara rättvist för en båt i alla vindar. Ge den det Lystal den seglar upp till i mellanvind, 5 – 7 meter. En långsmal båt med lite segel kommer då att ha fördel i hård vind, och en rel kort båt med mycket segel kommer att ha fördel i lätt vind – MEN - i det långa loppet, över en kvällsserie, t ex, kommer det att jämna ut sig. Att ge båtar Lystal som skall gälla i alla väder är en utopi. Att segla enstaka seglingar efter Lystabellen är per definition ett lotteri, och alltså blir det mest på skoj.

    2. Straffa inte sportbåtar genom att ge dom för högt Lystal, dom skall också ha chansen att ligga i topp. Dom som förespråkar en sportbåtsklass och en kölbåtsklass är fel ute, det är inte tillräckligt med båtar ute på vattnet. Ta Vendelsö Runt som exempel. Vi var 24 båtar, varav 2 sportbåtar. Skulle dom segla i egen klass? Löjligt!

    3. Ta bort säkerhetsmarginalen. Skräm inte bort nya båtar genom att ge dom för högt Lys. Om en ny båt skulle råka vinna Tjörn Runt, är det värre än att gamla båtar alltid ligger i toppen?

    Vad säger ni?

    Arne

  11. Bra talat Arne! Du är en klippa.

    Jag tycker att vi framför dessa 3 punkter till kommitten.

    Självklart tycker jag att man ska vara lite försiktig med nya båtar, men det är ju inte samma sak som att ge dem 5 % upp. Ge dem 1% upp på de man tror de kan segla upp till med bästa besättning så klagar nog ingen. Justering kan ju alltid göras, ge dem kanske ett lystal för de första tre regattorna bara. Sedan korrigering. Jag menar att lyscertifikatet måste kunna ändras under säsongen om man gjort något stort fel. Vet ej om det är så idag.

    Om nu t.ex. expressen har blivit 1 % snabbare p.g.a utvecklingen, rätt trim, nya fina kölar de senaste 5 åren så ska väl lystalet upp 1%.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *