Seglingsbilder.se bevakade Frostbite
Linus Netshagen hade det inte lätt. Att segla CB66 på två man i hård, byig vind kan inte rekommenderas. Särskilt om man är ovan vid båten.
Stefan Ljungstedt från seglingsbilder.se tog bilderna. Kontakta honom om du vill se bilder på din båt.
December 11th, 2006 at 0:01
… men kul var det ändå… och svettigt
December 11th, 2006 at 0:50
Du snurrade väl efter att du gick på märket Arne.
December 11th, 2006 at 16:36
Men Hasse, du luras av kameravinkeln. Jag rundade det här märket 16 gånger och var aldrig närmare än 50 cm. Kameravinklar och kameraperspektiv gör att det är lätt att dra förhastade, felaktiga slutsatser.
Arne
December 11th, 2006 at 23:34
Det går andra rykten på stan Arne.
December 12th, 2006 at 0:55
Hasse, jag förmodar att du tänker på en omdiskuterad rundning nere vid slörmärket. Någon ropade att jag var på märket vilket jag inte kan verifiera eftersom jag själv inte såg att jag var på. Ca 5 båtlängder innan märket hade jag en säker överlapp på Calle, Peter och Niels. Precis före 2 båtlängder ropade Calle att han hade brutit överlappen vilket jag höll med om. Återsod då Peter som låg en halv båtläng före mig och Niels som låg en halv båtlängd före Peter. Peter ligger förvånansvärt nära vid rundningen och när jag skall slänga över bommen skriker han något i stil med “akta bommen”. Jag svänger då kraftigare än beräknat för att försöka undvika att Peter skall få min bom i huvudet. I det ögonblicket var det tydligen någon som ansåg att jag var för nära märket. Efter målgång frågade jag Peter vad det var som hände vid märket, egentligen, och varför han inte gav mig plats att gippa och runda. Han svarade då att “det var dansken som låg utanför och tryckte på”. Om det händelsevis var så att jag rörde vid märket så var det inte med avsikt utan det var för att undvika kroppsskada på min gode vän Peter Andersson. Om ett regelbrott har begåtts, jag upprepar, om ett regelbrott möjligtvis har begåtts, så är jag fullständigt oskyldig, och syndaren måste sökas någon annanstans.
Arne
December 12th, 2006 at 1:05
Hasse, en sak till. Det låg en domarbåt vid märket. Vid tjuvstart eller regelbrott körde domarbåten upp till syndaren, viftade med röd flagg, och begärde att den tävlande skulle göra en tresexti. Domarbåten kontaktade inte mig efter denna omdiskuterade rundning vilket skulle bevisa att jag inte var på märket.
Arne
December 12th, 2006 at 15:51
Det är inget att vara ledasen över det kan hända den bäste. Har man varit på märket så har man oavsett varför. Jag vill bara att du skall vet att jag håller koll på dig även på distans.
December 12th, 2006 at 17:12
Varför inte införa samma sak som vi i CB66 har i klassreglerna:
Man får gå på märket men om man DRAR DET MED SIG genom att det fastnar i rodret eller i kölen - då har man gjort fel. Detta har vi i sommar kört med i CB66 och det har funkat över förväntan. Som följd av dett har det blivit mindre antal protester och mer vänner.
Segla ut och se glá´ ut
Olof Björland
December 12th, 2006 at 17:52
Hej igen Hasse, gamle vän. Jag har också koll. Speciellt om jag ligger bakom en båt och han släpper storskotet för snabbt vid rundning av toppmärket, så att bommen tar i märket. Men jag säger inte vem jag tänker på.
Arne
December 12th, 2006 at 19:16
Detta skall inte misstolkas som dåliga vibbs. Jag och Arne har bara lite kärleksgnabb sedan han sålde “min” Stradivari och övergick “fiendelägret” sådant kan ju inte passera helt smärtfritt.
För min del skulle det passa alldeles utmärkt att det vore ok att segla på märket för det kan vara väldigt svårt att undvika i rundningar med många båtar. Man kan gapa sig blå i huvet om man är innerbåt med rätt till plats vad hjälper det när 7 båt ut inte släpper.
December 12th, 2006 at 20:47
OK Hasse då är det bara att lägga in en motion om det innan nästa årsmöte.
Hoppas att fler klasser anammar det.
Olof Björland