LIROS Ropes



Kinnevikens Segelmakeri



McLube

Robship

Semcon

harken

IT Support Center

Fiskekrogen

Resekonsulterna

Rösta på Årets Vurpa
Jag röstar på A
Jag röstar på B
Jag röstar på C
Jag röstar på D
Jag röstar på E

View Results

Polls Archive

Ottosson2

Klicka för att se filmen.

Klicka här för att komma till UK Syversen

Landrover

< StSS

Different Design

Albatross2



quantum

Selden

Northsails

frostbite

Poly 2006

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt




Välj mellan två alternativ: 1, sitt hemma i stugvärmen och gnäll över CB66′ans tekniska problem - eller - 2, köp dig en CB66 och segla och ha roligt 10 månader om året. (Tekniska problem är till för att lösas).

Hej alle CB 66 “Lovers”
Årets næstsidste CB 66 Kapsegling

Nu er følgende tilmeldt Hellerup!

DEN 119 Larsen
DEN 125 De tre musketere
DEN 34 TEAM Børresen
DEN 39 TEAM Christensen & Essenbæk
DEN ? ERICSSON
SWE 0 Bjørland
SWE 45 www.REGATTA.nu
SWE 127 M. Halberg
NOR 1 NETSHAGEN
SWE 52 BLOM
FRA VARVET HP
FRA VARVET HP
FRA MALMØ ? ? ?

Hvem kommer ellers til Hellerup og tager Premier med hjem til Julefrokosten.

Vejrprognosen for lørdag 2 dec. i følge DMI:

Luft temp. 9-10 grad cels.
Vand temp. 9-10 grad cels.
Vind 3-8 m/s (60 % sansynlighed)

Så hvorfor ikke tage sydpå uden at skulle vente i lufthavnen i flere timer, eller sidde derhjemme og være sure over fejl og andre ting.
Tag med färjen eller kör over broen til København og få en festlig dag med speed race.
Hälsninger
CB 66.dk

23 Responses to “Välj mellan två alternativ: 1, sitt hemma i stugvärmen och gnäll över CB66′ans tekniska problem - eller - 2, köp dig en CB66 och segla och ha roligt 10 månader om året. (Tekniska problem är till för att lösas).”

  1. M Says:

    oj…
    Är det verkligen de enda alternativen? vad sjutton har jag sysslat med hittills…

  2. Mikkel Says:

    Tja, det du gør nu! Men måske også det du er bedst til. Jeg er ved ta være en smule træt at anonyme navne samt negative svar. Men omvendt er det måske også en smule sjovt:^) Keep up the good spirit.

  3. Olof Björland / ONE DESIGN - www.onedesign.nu Says:

    Vill lägga till att förutom tävlingen på lördagen kommer CB66 att köra träning och träningstävlingar på söndagen.

    Jag kommer att hålla en analys av lördagstävlingarna under After Sail. Får vi tid så håller jag även ett föredrag med trim- teknik - taktik - strategi och andra tips för snabbare segling med mycket bilder på CB66.

    På söndag morgon innan träningen går jag igenom en CB66 och kommer med tips om förbättringar. På söndag lunch blir det även en analys av träningen och lite mer tips om teknik och trim. Samma sak på söndag em. efter träningen.

    Skulle vara kul om fler Svenska Cb66 dyker upp !

    Garanterar att ölen i Hellerup kommer att smaka extra bra efter tävlingarna/träningen. Kom och smaka du med ! ! !

    Vi ses på banan
    Olof Björland

  4. SWE 1 Says:

    Det var ett väldans tjat om CB66:ans brister, är de verkligen så stora och många? Hur många båtar är det som har gått sönder (och på samma sätt) procentuellt?

    //JIMMY

  5. Doris Says:

    Suck! Arne det finns mer segling än den som du gör. Håller med M och undrar om det är enda alternativet. Dom flesta seglare väljer ju andra allternativ.

    SWE 1: om båtara hade hållt ihop så hade klassen fortsatt att växamycket snabbare. Att båtarna inte håller är det absolut största hotet mot klassen. Har det någonsin byggts båtar med så mycket problem som CB?

  6. SWE 1 Says:

    Doris, jag säger inte att CB:n är problemfri, jag ifrågasätter om det verkligen är så mycket problem med båten som många i detta forum vekar tycka. (Du är uppenbarligen en av dem då du ifrågasätter om ”det någonsin har byggts båtar med så mycket problem som CB?”). Jag tycker att det är lätt hänt att människor fokuserar på det negativa. Därför är jag inte intresserad av åsikter som “den har så mycket problem” utan vill bilda mig en egen uppfattning baserat på fakta. Därav min fråga, som jag nu skall försöka förtydliga:

    På vilka sätt går båtarna sönder och hur många (procentuellt) av den totala flottan (hur stor är den föresten?) har gått sönder på detta sättet? Jag skulle således vilja se en lista som exempelvis ser ut så här:

    Antal byggda båtar: 150st
    Mastbrott ovanför bommen (totalt): 10 båtar = 7%
    Mastbrott ovanför bommen efter byte till nya typen av mast: 3 båtar = 2%
    Röstjärnshaveri: 4 båtar = 3%
    Röstjärnshaveri efter uppgradering: 0 båtar = 0%
    Roderhaveri, svets vid gångjärnen: 2 båtar = 1%
    Osv…

    //JIMMY

  7. M Says:

    speedrejs med CBn. vilken höjdare!

  8. Feffe Says:

    Alla båtar går ju sönder om man kör fulla ställ i 22 m/s.

    CB:n är nog inte sämre än någon annan båt, får de ordning på masten och vantinfästningarna kommer den att bli bra. Jag tycker dock fortfarande att den är för dyr i förhållande till vad man får men det är ju min åsikt.

    // Feffe.

  9. M Says:

    Feffe, du har helt rätt, CBn är säkert inte sämre än någon annan liknande båt men den är ta mig sjutton inte en centimeter bättre heller! trots vad bloggen och många av CB gängets lakejer vill få nya inom sporten att tro!
    Det är just därför många är så skadeglada när nån skit händer stackars CBn, höjer man något till skyarna utan substans blir fallet långt och hårt!

    Att den är för dyr i förhållande till vad man får var väl årets understatement..!

  10. SWE 3549 Says:

    Priset är uppenbaligen bra ställt då de har haft en otroligt stor efterfrågan. CB har satsat på marknadsföring och sponsring på ett utmärkt sätt. Man skulle kunna säga att när de får pli på barnsjukdommarna och etablerar den i Europa är projektet fulländat

  11. Linus Netshagen Says:

    Feffe,
    Jag tror ingen har seglat en CB i 22meter…!

    Jag seglade sönder en CB i smögen , men då blåste det inte mer än 14…

    CBn kommer helt säkert att bli bra efter uppdateringarna!

  12. Doris Says:

    22 M/S är mycket vind. Om man seglat i denna vind så snackar man inte skit. Linus har koll.

  13. Feffe Says:

    Sorry,

    Tyckte att det stod någonstans att det blåste 22 m/s. 14 är ju betydligt mindre.

    // F.

  14. Bobo Syversen Says:

    Hej
    Ang Novemberpokalen smögen 18-19 nov
    Väder från hållö ca 1/2 dis från banan
    Max vind 22,8 m/s avg vind 12,4m/s den 18/11 och den 19/11 max 21,0 avg 11,2.
    Men det är kallt i luften .
    Mvh Bobo

  15. Linus Netshagen Says:

    kallt… men helt ok att segla i!!

    Kul med lång säsong! Kanske blir vinter till frostbite?

  16. Mikkel Says:

    Selv med alle disse problemer og snak frem og tilbage, synes jeg det er cool med 11 tilmeldte både til den 2. dec i Hellerup. I kan se mere på vores helt nye hjemmeside www.cb66.dk Og der kommer ikke færre end 46 med til aftersail!!!

  17. Olof Björland / ONE DESIGN - www.onedesign.nu Says:

    Mikkel,

    Ska bli skitkul att rejsa igen. Härligt att det finns en båt som tävlar även i november och på enkla, billiga och kul villkor.

    Dom andra torrseglarna kan ju sitta bakom sina datorer och klaga medans vi seglar *Ironi*

    Vi andra ses i Hellerup.
    Olof Björland

  18. Mo Says:

    Verkar bli kulingvarning…För oss som torrseglar skall det bli kul att se hur många master som står upp efter Danmark resan….Jag trodde man bland annat köpte CB för att slippa meka och bara segla….Det verkar minst sagt tvärtom..(ironi)

  19. Mikkel Says:

    Hej Alle, sidst jeg så på DMI kommer der 8 m/s (MAX) ved Hellerup og ca. 9 m/s om søndagen. I kan se forecast her: http://ocean.dmi.dk/anim/index.html och dec.2 bliver det mellem 5-8 m/s udfor Hellerup. Så masterne skulle gerne blive oprejst:^)

  20. Olof Björland / ONE DESIGN - www.onedesign.nu Says:

    Mo - alla barn i början.

    Förstod att du tog åt dig för du är ju inte den mest possitiva på denna blogg *Skrattar*

    Att 2 master har gått av i i år i riktigt hård vind behöver absolut inte bero på att det är fel på masten.
    Förstår att du inte är så insatt i konstruktionen och därför utan ödmjukhet kan kasta ur dig denna felaktiga förklaring.

    I Danmark nu i helgen blir det en test med ett förslag till förbättringar av skrovstyvhet och vantinfästning. Enkla förbättringar som inte kostade mer än 500:- i delar.
    Återkommer med rapport.

    Du har helt rätt att det är som målsättning att man ska kunna segla CB66 om man inte vill meka utan vill prioritera många timmar på vattnet - precis som med Laser. Snabbt, enkelt, billigt och alla båtar lika.

    Men som sagt - alla barn i början. Samma sak gällde ju för Volvo Ocean Race-båtarna sist och där är det inte pengarna som begränsar.

    Mo - Hav det bra iland - vi andra seglar, är possitiva och har kul - det skulle du också kunna göra nu i december om du hade en CB66. För vilken annan båtklass samlar 11 båtar i Danmark och 22 anmälda båtar i Marstrand den här årstiden ! ? *L*

    Olof Björland

  21. Bobo Syversen Says:

    Till Mo

    Fortsätt torrsegla och stör inte oss som tycker om att segla ,trimma och meka , med dina dumma inlägg
    Mvh Bobo

  22. DEN 119 Helge Says:

    Under ISAF´s årsmøde i Helsinki i nov. blev det besluttet at under OS, som afslutning på regattaen, skal alle klasser sejle “medalrace”, med korte baner, dømning på banen, som ligger tæt på land osv. det er fremtiden i fleet race.
    Det er jo det som CB 66 står for, så “alla torrseglare”
    har gode muligheder for at se hvor kul vi andre har det på banen(tæt på land), og under aftersailing, så kom til hamnen og se en del af fremtiden i segling. næste gang i Hellerup, derefter til Frostbite og i 2007, 6-7 tävlinger i Sverige, samt Norge Danmark og hvem ved Kielerwoche usw…. hvem sagde ironi !
    Mvh Helge

  23. SWE 1 Says:

    Hur har ni det i Danmark? J Hade gärna varit där men hade ingen besättning… Vem gjorde vad, vem tog starten, vem vann osv, ruggit nyfiken på dagens bravader berätta!!!

    //JIMMY

Leave a Reply