Isn’t she a beauty? I guess she’s fast.
Det här är den nya Russell Coutts 44. Den skulle jag gärna segla. Jag tror den är snabb, eller vad sägs om vikten 3560 kg på en längd av 13,35 m? Krysställ 130 kvm. Gennaker 130 kvm. Jämför med den nya succébåten X35. Längd 10,61 m och vikten 4300 kg. Krysställ 74 kvm, spinnaker 106 kvm. Om X35-an förväntas bli snabb, vad skall man då säga om Russel Coutts 44?
October 14th, 2005 at 6:33
Christina på Nicanders båtvarv är en tjej som står med båda fötterna på jorden och som sällan låter sig imponeras. När hon såg bilderna på RC44 tyckte hon det var en konstig båt. “Dom sitter ju utanpå, har dom glömt bygga sittbrunn i båten?”
October 14th, 2005 at 10:50
Man kan ju fråga sig hur stor marknaden för en 44′ high-tech dagseglare är? Gissningsvis kostar båten runt 3-5 miljoner vilket nog är i mesta laget även för Arne…..=)
October 14th, 2005 at 16:20
Det blir nog lite dyrt, men Pelle, tänk dig vilken högtid det skulle vara att klistra “www.regatta.nu” på den glansiga skrovsidan!
October 14th, 2005 at 17:49
Sälj Stradivarin nu mens kursen är upp, man vet inte läget efter nästa regatta, så är den hemma.
October 18th, 2005 at 10:25
Christina på Nicanders har helt rätt. Många nya båtar saknar sittbrunn. Båtens kanske allra viktigaste plats. Detta gäller även t.ex. SM 40! När vi tog fram CB 66 Racern frågade vi noga innan hur seglarna ville sitta. 90 % svarade: På en skön, lätt lutande kant med handdtag och krängband. Vi trodde från början att många skulle vilja ha trapets eller mantåg, men så var inte fallet.
Att ligga eller sitta på kanten med ett ben på varje sida om relingen tillhör en förgången tid
med gamla starbåtar, folkbåtar och 5.5:or.
I seglarnas båt fick seglarna bestämma. Utvecklingen går framåt, alla kör ju inte Volvo PV längre,
trots att det länge ansågs vara världens bästa bil.