www.regatta.nu gastar på en VX40. En mycket annorlunda upplevelse. Krävande taktiska beslut. Den som råkar befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt kan vinna flera hundra meter när byn kommer. En långsamttänkande kölbåtseglare hade svårt att hänga med i alla växlingar.
Frågan är var man skall köra racen? Vi som sett trimaraner köra fram och tillbaka mellan Eriksberg och Operan i Göteborgs hamn vet att det inte är särskilt upphetsande (vare sig ombord eller att se på).
Håller med, det finns ju inte så många platser att segla på med dessa fartvidunder.
good post
Good site… Nice design
Jag vill se CB66 i hårdvind tävla på denna arena.
Tror faktiskt det skulle vara mycket mer spännande och publikdragande.
OK att VX40 är stora och snabba men så mycket mer är det väl ändå inte på denna för dom lilla arenan.
Olof Björland
Olof.
Jag föreslår att vi ber HP lämnarin en ansökan till GBG hamn för att köra en separat delsegling i sommaren cup….. kanon ide`- varför inte start och mål i Långedrag med en rundning utanför Operan? ( 100 båtar i “Fleetrace”)
// Johnny
eh… vem vill se en enskrovsbåt med linjer från forntiden tävla i 3 knop…?
tack, äntligen nån som sa vad många tänker.
undrar hur många som sprider lovord över CB66an som verkligen seglat den. Jag har gjort det och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå vad den har som föranlett alla dessa lovord. FÖr mig är det en 6 meters båt bland alla andra världens 6 meters båtar med seglingsegenskaper som långt ifrån sticker ut och faktiskt är närmast trög på undanvindar.
snälla, lyft blickarna och se vad den moderna seglingsvärlden har att erbjuda utanför sveriges och nordens gränser.
Gött att se calle hennix lyckas så bra med sin moderna och helschyssta seacart, det där e nåt att hetsa upp sig över!
Dock, stort kredd till HP som gör ett kanonjobb att marknadsföra båten och hans idéer runt klassen som är galna men som jag tror på. Hoppas han fortsätter med det, en kille som HP tillför mycket till seglingssverige.
en sak till, säga vad man vill om båten med CBn som klass är en helt annan sak, många entypsbåtar på samma linje är ju det man egentligen vill ha, hur båtarna seglar är kanske i sammanhanget inte så viktigt. isåfall hade kanske inte staren hängt med riktigt så här långt… Sommarens CB tävlingar kommer förmodligen bli riktit roliga!
Håll er till ämnet!! CB 66 har tillräckligt med utrymme….
Och försök er inte på att jämföra flerskrovssegling med enskrovssegling (CB66) – det blir bara fel!
Jag har seglat båda båtarna och det ÄR faktiskt skillnad på upplevelsen ;-)
(Håller dock helt med om att CB är kanon för sverige som entypsklass.)
Faktum är att man inte behöver speciellt mkt utrymme för att köra VX40’n, den är väldigt enkel att manövrera. Till skillnad från ORMA 60 trimmisarna.
Skoj att Arne oxå fick sig en tur med VX40, kanske ännu en nyfrälst flerskrovsdyrkare???
/K.
Vad är den stora skillnaden på CB 66 och insomnade M60 projektet från riggarna ?
( Förutom att M60 var betydligt billigare.)
Svaret är ju en bra marknadsföring, men den betalar/står ju ni för :-)
Som sagt hoppas att CB lyckas med att etablera klassen, men förutom marknadsföringsinsatsen och en köl som går att hissa upp är det väl egentligen inget nytt under solen ?
// F.
Spektakulära segelbåtar finns det många av – det som är själva “grejen” är att den troligtvis känns så där lagom spekatuklär för de som inte seglat jolle tidigare, och är samtidigt ett tillräckligt gott alternativ för unga jolleseglare som precis fått smak för flermansbåtar. Just detta tror jag väldigt många har svårt att förstå, men som troligtvis är en stor orsak till att båten blivit så otroligt populär på så kort tid, det och en bra marknadsföring förståss – fast hur många har sett en enda anonns i någon seglingtidning?
Att jämföra seglingsegenskaper och ha det som argument för och emot en viss båt är naturligtvis helt tokigt – en stark entypsklass med många bra egenskaper – men nödvändigtvis inte snabbast – är kanske viktigare! För nog finns det både snabbare, roligare och “sexigare” båtar än CB 66 Racing och Express, 606, H-båt, Folkbåt, IF, Maxi, MaxiRacer, osv. Bara att världens näst största entypsklass seglar med litsade segel, spri rigg och lådformat skrov säger väl mer om detta än något annat!
Bäste förvånad – du som har så goda kunskaper om 6 metersbåtar, marknaden är öppen, du kan säkert komma på något bättre, kör på!
ja.. det är verkligen synd som bara den att folk går på en sådan marknadsföring som CB66 har… för vad är det för fel på gamla 606:an! Håller helt klart med om att många båtar på linjen är det som gäller! Trissjollen är ju grym!!
Nu känns faktiskt 6 60fots trimaraner som relativt “många”på en linje… och talar man om en show för människor som sällan ser storasegelbåtar, är väl det inget snack om vilka båtar som regerar…
Dock kan helt klart 40fots kattorna bjuda på riktigt fin underhållning i hamnområdet i GBG!... för det är ju det det handlar om…underhållning. Det förstår ju vem som helst att seglar man inne i göteborgs hamn är det ju inte “riktig” kappsegling det handler om, utan en ren uppvisning. Kappseglingsmomentet får man nog ta lite utanför hamnen…
Hej abbe,
Tror inte att seglingsvärlden behöver ännu en båt i den storleksklassen, finns redan gott om fullgoda alternativ.
Som seglare tycker jag, tillskillnad från dig, inte alls att seglingsegenslaperna är oviktiga vid val av klass men som jag tidigare skrev är konkurrensen inom klassen av kanske större vikt så i den frågan skiljer vi oss inte särskilt åt, bäste abbe.
OM det nu är så att du nyligen köpt dig en sportigt grön CB66 räser så är jag ledsen om jag på något sätt låtit negativt inställd till din nya båt, racingen med CBorna i sommar kommer säkerligen att bli riktigt bra och om du nu väljer eller har valt att segla CB så kommer vi säkert att ses ute på banan vid något tillfälle
Hade gott!
Till “Johnny” :
Tack för tipset ! Vi jobbar redan på den idén. Hade möte senast idag.
Till “nja..” :
Du skrev: “eh… vem vill se en enskrovsbåt med linjer från forntiden tävla i 3 knop…? ”
Det är CB66 vi talar om va ? ! Inte kan du väl säga att den har linjer från forntiden och bara gör 3 knop ! ? Sök i så fall ögonläkare. Det är ju ingen Optimistjolle vi pratar om.
Till “Feffe”:
Du skriver “Svaret är ju en bra marknadsföring, men den betalar/står ju ni för :-) ”
Nicanders Båtvarv har inte betalat för en enda annons i någon tidning. Kan du hitta någon ?
Det har skrivits om CB66 för att det är ett sådant bra koncept som saknats av så många i så många år att det nu finns ett uppdämmt behov vilket HP hade fattat redan för tre år sedan och då startade framtagningen av båten.
Till “förvånad”:
Eftersom du inte fattar varför CB66 sålts i över 100 ex. i Sverige, 30 i Norge och 20 i Danmark sedan introduktionen i juli -05 så har kanske ALLA andra som köps båten fel då. Eller ? !
Kanske har dom köpt den för att dom vet att den är bra, kul och lagom pga:
– Du kan sjösätta den på en man från en jolleslip varje gång du ska ut och tävla. – Tack vare sänkkölen slipper du stå och vänta på en försenad kranförare som dessutom vill ha betalt både vid sjösättning och upptagning. – Du slipper köpa dyr bottenfärg som ändå inte håller botten ren för tävling mer än en kort period. – Den billig att tävla med. – Det är stora prispengar i klassen. – Du kan segla den på 2 tunga, 3 medeltunga eller 4 lätta juniorer. – Den är billig och lätt att transportera. Det räcker med en liten bil och du behöver bara ett vanligt körkort eftersom totalvikten är under 750 kg. – Du slipper tidsödslande transportseglingar där någon måste möta upp med en bil. – Du behöver ingen bromsad trailer och har därför heller inga problem med Bilprovning. – Tack vare låg lasthöjd blir det lågt luftmotstånd bakom bilen och den är då inte heller känslig för sidovind. Allt tack vare sänkkölen. – På grund av den låga vikten kan Du själv fälla eller resa masten och även sjösätta eller ta upp båten. Och detta går fort ! – Du behöver ingen dyr båtplats i vattnet – det är billigare och ibland helt gratis på land. – Självslående fock gör att både det svagare könet och juniorerna kan klara av den även i hårdvind. – Genaker gör att det är extremt enkelt att segla undanvind, allt sköts från sittbrunnen och genakern bidrar också till en högre fartupplevelse. – Genomgående lattor spar seglen genom mindre fladder vilket också ger ett tystare segel. – Hög bom gör det lättare för större personer. – Lösfotat storsegel förenklar och snabbar upp av och på-riggning. – Det är möjligt att ha båten som en dags eller weekendseglare med möjlighet att sova i två kojer. – Det finns billiga och mycket förmånliga finansmöjligheter. – Lättmetallprofilerna i köl och roder är billiga och svåra att ändra form på utan att det märks ovanpå eloxeringen vilket förenklar kontroll och mätningen inför en tävling. – Den är mycket snabb och kul på undanvind.
– Den kostar hälften så mycket som en Melges24 om man jämför på lika villkor, komplett med segel och trailer.
Säkert har jag glömt en del andra fördelar som andra kanske kan hjälpa till med ! ?
Jag har själv seglat många andra klasser, Inkl. Tornado, under mina 49 tävlingsår men aldrig någon mer rätt båt så jag är inte så förvånad att den nu slått igenom.
Kanske är du nu inte heller så “förvånad” ! ? Eller ?
För övrigt håller jag helt med “Abbe” om allt.
Grejen är att ha kul, vara många som seglar entypsklass på lika och billiga villkor där det äntligen kan bli reklampengar och prispengar i segling. Är inte DET en stor skillnad mot tidigare klasser och något vi inom alla klasser borde applådera ! ?
Vi ses på banan
Olof Björland
Jag har inte riktigt koll på priser på båtar, men om det är som ni säger att en Melges24 kostar hälften av vad en CB66 kostar, så tycker jag att det är synd att folk inte väljer att segla Melges24 istället. (För såvida man inte är 3 midgets, så är det 2 personer som gäller i CB66an, vilket är hälften av vad man skall vara i Melges24an.)
För vad har CB66an som inte Melges24an har? Det Melges24 har som CB66an inte har är däremot möjligheten att segla internationellt. Extra kul är att Melges, åtminstone nu för tillfället, drar de absolut bästa i världen till sig.
Men på samma sätt som med expressen vs. j24:an så verkar det som att Sverige återigen väljer att gå sin egen väg med sina egna klasser. Lite tråkigt tycker jag …
Hej ” ??? “,
Du läste fel. Det är CB66 som kostar hälften av vad en Melges 24 kostar ! ! ! ! ! Tänk vad lätt det är att LÄSA fel och ännu lättare att HÖRA fel. Upplagt för missförstånd om man är lite trött och okoncentrerad så Du är ursäktad.
Visst har du rätt att det skulle vara kul om hela världen seglade samma typer av entypsbåtar, men är detta realistiskt. Det är nog bara ett litet fåtal som har tid och pengar att segla internationellt. Och när nu CB66 är så mycket billigare trots att den bara är 2 fot kortare så är det nog inte så konstigt att dom flesta väljer det billigare alternativet – CB66.
??? – Du är välkommen att provsegla en CB66 i Stockholm, Göteborg och Åmål. Skulle vara kul att få höra vad DU tycker om båten.
Hälsningar
Olof Björland
Hej ???
Ditt betyg i matematik och/eller läsförståelse kanske inte var det bästa
Olof skriver D E N K O S T A R H Ä L F T E N S Å M Y C K E T S O M E N M E L G E S 2 4
eller om man vänder på det så är Melges 24 dubbelt så dyr, eller man kanske kan säga så här, du får två (2) CB 66 för priset av en (1) Melges 24!
Hoppas det klargjorde just den detaljen!
Sen kan man ju sitta här hemma och tycka att Secart 30 är en häftig båt, jomenvisst är det häftigt med trimaraner, och visst är det trailerbara konceptet tilltalande. Vikten på 750 kg är ocks bra!
Men här finns också några “downsides”;
– priset landar någonstans runt 2 miljoner (inkl moms)! (för det kan du köpa 8 CB Racer, eller en schyst lägenhet i centrala Göteborg) – praktiskt med transportmöjlgheter, men hur praktiskt är det egentligen, det tar minst 3 timmar att montera ihop båten av hyggligt erfarna. – det finns inte många jolleslipar som är tillräckligt breda för att sjösätta den.
Men visst är den häftig, inget snack! Men någon stor klass blir det ju inte om inte det finns ett engagerat klassförbund som har förmåga att snacka in sig hos de med det riktigt stora plånböckerna!
Vad jag vill säga är att CB 66 är så där lagom billig, lagom snabb, lagom transporterbar, lagom snygg, lagom rätt ! Det är därför den har slagit så bra! Men visst det finns säkert alldeles för många 6 metersbåtar, och det är bra om några “messerschmidts” gärna drar in lite luft och växer några cm genom att säga sig veta bättre – kom igen bara, visa vad ni går för, det hela är ju enkelt – eller hur? Så ser vi kanske en annan klass växa! Kul!
Jag har själv ingen CB 66, men jag har följt den från tanke och idé till färdig klass och var den första att skriva om den i media på juniorsegling.se
Abbe
Ooops!
Jag läste inte fel utan skev fel. Det jag ville ha sagt är att om man är dubblet så mga in en dubbelt så dyr båt så är priset per person det samma. (... även om jag givetvis också är medveten om problemen med att vara flera ägare på en båt.)
Och visst, det är inte alla som är intresserade av (alt. har tid/råd) att regelbundet segla internationellt. Men det är trevligt om möjligheten finns …
Å du tror att du får alla i en besättning att lägga lika delar i en båt! Grattis i så fall!
Lugn, det kommer seglas internationellt med CB 66, du kommer bli förvånad över hur snabbt båten sprids just nu!
Varför? Jo den är precis vad marknaden vill ha! Läs Olofs argument! Och så fundera över varför så många båtar har blivit sålda på så kort tid! Marknadsföring är en sak, det finns de som jobbat hårdare och fått bättre stöd (t.ex skolbåten C55 som har funnits i 7 år)!
För övrigt är det inte bristen på internationella seglingar som är vårt problem i Sverige, det är bristen på deltagare i de nationella/regionala seglingarna som är det verkliga problemet!
/Abbe
Kan tillägga det att vore det inte för att HP har fått ett släpankare runt halsen så hade det redan varit internationella tävlingar inbokade.
Träningsläger och tävlingar i medehavet finns redan inbjudan till. Haken är bara att vi som sitter i båtarna skall hinna med. Så fort det finns tillräckligt med intresse för att segla på varmare breddgrader är det bar att hojta till.
Brist på ideer och önskan att se alla möjligheter har aldrig saknats.
Vad gäller SeaCart ligger de på ett helt annat plan, man jämför sällan bilar med motorcyklar heller. Flerskrov är skitkul för vissa, andra föredrar annat.
Seacarten lanserades ganska samtidigt som CB66 och ligger på 15 produktionsorder, CB på 150. Detta säger inte så mycket om vilket som skulle vara bäst, men däremot lite om storleken på målgruppen.
Vi önskar båda lycka till och hoppas att snart säsongen skall starta
Mika
Olof !
Jag skriver ju att NI betalar/står för marknadsföringen.
Dvs Ni som köpt båten = marknadsförare av båten. Med ett pris på 235 000 kr / st förstår jag att alla som köpt sig en CB 66 är mycket intresserade av att båten blir en stor erkänd klass. Blir den inte det är det nog lite jobbigt att ha betalat 235 000 kr för en jolle, dvs andrahandvärdet på en sån här båt bygger ju på att den blir mycket populär.
Med ett pris på ca 235 000 kr är den ju en sissådär 100 000 kr dyrare är M60 som lanserades av riggarna. Konceptet är detsamma och min gissning är att en del av marginalen används till att bygga varumärket CB66. ( Eller bygga konceptet som det brukar heta nuförtiden.)
Klart som *** att man ska vinna en Landrover, den har ni ju betalat bra för.
Som sagt, marknadsföring när den är som bäst – finansierad av en homogen grupp som är övertygade om produktens förträfflighet. Ungefär som att kränga Herbalife !
// F.
Ojoj Feffe, så fel du har!
Ingen förutom Landrover själva betalar för den bilen, tanken är givetvis att exponera bilen och få kunder! Att du bara kan kasta ur dig sådana påståenden är helt otroligt! Liknelsen med Herbalife är ju också slående, hur kan du ens komma på sådant strunt! Skitprat!
Några frågor till dig som verkar kunna så mycket,
– har M60 sänkköl? – har M60 ruff? – kan M60 sjösättas och riggas av en man och utan kran? – har M60 genacker – hur många M60 finns det? Förutom de som ligger i Stenungsund? – varför blev inte M60 populär?
Slutligen så har du fortfarande kanske inte fattat att CB 66 är den klass som växer bäst just nu, över 100 båtar sålda på mindre än ett år! Vi får gå tillbaks till slutet 70-talet för att hitta något liknande, så jag tror nog inte att någon är orolig.
Är det så svårt att fatta att CB 66 är helt rätt just nu, samma sak ser man i alla länder den lanseras, 30 båtar sålda i Norge – Årets Seilbåt på mässan! Det må vara så att du inte tycker om båten, men tyvärr, du är akterseglad, resten av gänget har lämnat hamnen och har skoj med sina CB 66:or – sen kan du stå där och spana och drömma om andra tider!
En sak till – vi skall inte glömma den insats klassförbundet gör för att sprida budskapet. Ingen klass kan etableras om man inte har ett starkt och engagerat klassförbund! Och det har CB 66 klassen!
De gör ett fantastiskt jobb!
Abbe
Nackdelen med anonyma comments är att det kan vara svårt att veta vilka motiv som ligger bakom debattörens inlägg. Ta Feffe som exempel. Han verkar vara i suraste laget för min smak. Vem är han och vilka motiv har han? Kanske jobbar han med försäljning av en annan båt? I så fall vore det enklare att förstå hans motiv. Men det får vi nog aldrig veta. Feffe, berätta vem du är.
Arne
Sur kanske jag är, men defenitivt inte båtförsäljare.
Jag är fd marknadsförare till yrket – därav paralleller till andra branscher och affärsmässiga upplägg.
Jag säger inte att det är något fel med CB:s upplägg att sälja båtar, jag konstaterar bara att man kör samma race som man gör i andra branscher just nu. Dvs man bygger mervärden i periferin (utanför kärnprodukten) som uppenbarligen upplevs som mervärden av den tilltänkta målgruppen. Kalla det sedan koncept eller vad man vill. Är kunden nöjd är det väl jättebra ?
Jag anser mig inte kunna mer om båtar än någon annan som debatterar på den här bloggen. Det är nog snarare tvärtom. Att sedan göra jämförelsen produkt – pris är väl inget nytt under solen ?
De som köper sig en CB 66 ser uppenbarligen mervärden ?
Arne vad vill du veta mer om mig ?
Skostorlek 43
Sjunger i duschen
är trött på morgonen :-)
// F.
Hej på er alla CB66 älskare och framförallt kanske hej på dig Arne.
Från en annan lite äldre klass som ännu står sig rätt bra dvs Expressklassen kan lite kul information nämnas. I Saltis där 65 Expresser huserar på samma bryggor är det 17 st Expresser i kö till våren….Visst, alla är inte aktiva kappseglare men ändå(vi försöker omvända dem)..
Skulle vara kul att se lite mer Expressrelaterade inslag på denna web och att framförallt att västkustseglarna vaknar till liv, risken finns annars att vi ostkustseglare sopar banan med er på SM i Marstrand…
Hälsningar från aktivaste entypsklassen på Ostkusten(kolla under region Stockholm på expresseglare.org)
/Mikael Bogefors Ordförande Sveriges Expresseglare
Arne, ytterligare en gång! Utmärkt blogg!
Allt som betyder något är att vi alla argumenterar för entypssegling. Det enda sanna sättet att utveckla sin talang för att kunna vara med på internationell nivå. Vilken båt vi seglar är av mindre betydelse men visst är det kul om fälten blir stora – 70-100 båtar är en utmaning. Express, H-båt, If, Melges, Stare, 606… Det underlättar om de går att flytta med trailer får då får vi mer tid att kappsegla istället för att sitta på railen och snacka om hur kul det var när vi var yngre och …. seglade entyp!
/One Design
Feffe,
Jag håller med dig om att M60 är en jättetuff båt men den har tyvärr inte lyckats. Kanske beror det inte på båten utan på människorna/klassförbundet/marknadsförarana bakom båten. Om nu CB66 lyckats så kanske detta är den stora skillnaden.
Jag har i 19 år, som konsult, jobbat för markanadsföring för ett av Sveriges största bolag och lärt mig en del om hur detta går till. Därför vet jag att det är MYCKET svårt att lyckas om man inte har den bästa produkten. Att CB66 ÄR bra är ingen tvekan men för att sälja måste man ge hjälptrådar till kunderna annars säljer den inte. Så enkelt är det – eller så svårt ! Enkelt när ALLT stämmer – svårt när inte allt stämmer.
Jag vet inte hur du jämför priserna. CB66 kostar 247.000:- inkl. moms och då ingår ALLT. Du får då segel från valfri segelmakare, Harken beslag, Lirors tampar OCH en trailer !
Du måste jämföra priser på samma villkor innan du skriver något. Vet du inget så ta reda på det INNAN du skriver. Tyvärr kan man vara anonym här på bloggen och behöver då inte tänka så mycket på vad man skriver men nu frågar jag dig – VAD KOSTAR EN NY M60 MED NYA TÄVLINGSSEGEL, BÄSTA BESLAG OCH TAMPAR - SAMT EN TRAILER ?
Väntar spännt på ditt svar ! Du måste jämföra bananer med bananer.
Kom ihåg att jag inte snackar skit om NÅGON annan klass, jag bara berättar vad jag upplever när jag seglar och äger en CB66 Racer. Och vad jag fattar kommer att ske med CB66 - EN RAKET OCH EN STOR SUCCÉ ! ! ! !
Feffe – Hoppas vi är vänner och fortsätter att vara det vem du nu är
Seglarhälsningar
Olof Björland
Till ” ONEDESIGN ”
Bra inlägg ! Äntligen någon som fattar vad det rör sig om !
Har Du lust och tid att höra av dig till mig ? Jag har en fråga.
Maila mig på: eller ring på 031 -933 710 eller 0708 – 933 710
Hälsningar
Olof Björland
Hej Olof,
Visst ska man jämföra bananer med bananer, men problemet är väl att det inte finns två bananer som är identiska ?
Om min uppfattning är att 247 000 kr är dyrt för en båt som år drygt 6 meter lång är det just min uppfattning. Du upplever det tvärtom som prisvärt. Då har ju marknadsstrategin fungerat i det fallet. Du har rätt – jag vet inte hur mycket en M60 kostar idag (Tillverkas den överhuvudtaget ? ), jag vill dock minnas att jag läste i ett mässrepotage att den kostade ca 135 000 när den var “het”. Någon trailer ingick väl knappast i det priset ?
Återigen:
Det kundupplevda värdet är sanningen. Uppenbarligen är alla CB 66 seglare nöjda med sina båtar till det pris de betalat, då är väl allt frid och fröjd ?
Att en båts andrahandvärde i stor utsträckning styrs av hur stark klassen blir är väl heller ingen nyhet ?
Att ha den bästa produkten är väl var marknadsförares dröm. Att ha det starkaste varumärket är enligt min mening än viktigare. CB bygger sitt varumärke smart ( Som alla andra som har för avsikt att positionera sig i marknadsledande position) Att kunderna är en del i den processen är allmänt känt, och tittar man på den här bloggen har CB ju lyckats på ett bra sätt. ( Man blir ju lynchad om man har en avvikande åsikt.)
Att man kan ha skilda åsikter om ett ämne är ingen nyhet. Att se på något från en annan infallsvinkel är inte heller det en nyhet. Nu är det väl så att det är segling som ska diskuteras på den här bloggen och inte “mina” affärsmässiga upplägg och marknadsstrategier även om jag tycker att det är nästan lika intressant som segling.
Jag visste inte heller att alla på Bloggen blivit presenterade för varandra. ( Det var inte så länge sedan jag hittade hit.) Jag får nöja med med att läsa andras inlägg i fortsättningen eftersom jag inte tycker om att bli klassad som sur:-)
// F.
Härligt att vi fick in ALLT som är viktigt i denna tråd också:
1) “CB66 är det bästa sen färdigskivat bröd”
2) “CB66 är bara en marknadsföringsprodukt som pushas hårt av några insiders”
3) “All annan segling än entyp är värdelös”
4) “Du är dum som tycker annorlunda”
Alla diskussioner här på www.regatta.nu slutar på samma sätt… och med en lätt besk eftersmak dessutom. Arne förtjänar bättre när han faktiskt åkt till andra sidan jordklotet för att rapportera om NÅT ANNAT ÄN CB66!!?
Hej igen Feffe, lite får du väl tåla. Fortsätt skriva. Arne
Det här börjar ju bli riktigt galet.
Tyckte det var skönt med en blogg där det diskutterades annat än märkliga jollar, juniorsegling och juniorseglingens bihang, men nu har det verkligen spårat ur.
Abbe, CBn är en fin båt och ingen tycker att du är konstig som tycker det.
Är alla vänner nu så vi kan börja skvallra om VOR, jämföra designer och sprida rykten igen?
peace! /out…
Stå på dig feffe, låt dig inte hetsas av Abbe.
keep it real!!
Feffe,
JAG har aldrig kallat dig för sur. Det är någon annan gjort det. Men Du – glöm nu det. Han menade nog inte så mycket med det.
INGEN här på ARNE´s Blogg har blivit presenterad för varandra. Men om vi skriver våra riktiga och fulla namn så kan vi lära känna varandra och kanske kan vi bli vänner även när vi möts ute i det verkliga livet.
Jag tycker det är kul att argumenter med dig och vill ha dig här på Bloggen även i fortsättningen. Och det tror jag också att dom andra vill bara alla följer spelreglerna.
Alltså – kvalité på alla inlägg. – Sakliga och verklighetförankrad fakta. – Inga personliga påhopp utan i så fall själv uppge sitt fulla och rätta namn.
Vill återigen säga att ska man yttra sig om att något är DYRT måste man ju ha annat liknande att jämföra med.
Du säger att M60 kostade 135.00:- för ett antal år sedan.
Om vi gör ett räkneexempel så lägger vi till min. 10.000:- i prisökning per år ( ca. 8% ) x 5 år (fem år sedan den såldes) alltså 50.000:- = 185.000:-
Lägg sedan till en trailer för min. 30.000:- = 115.000:-
Troligtvis var priset inte heller med segel och då får du lägga till 35.000:- = 150.000:-
Stämmer väldigt bra eftersom CB66 idag kostar 147.000:-
Stämmer min matematik ? I så fall är den inte dyr – men det är mycket pengar ! Och DET är skillnad.
Hälsningar och hör av dig igen
Olof Björland
Har läst sidan en tid och delar nog litet av samma känsla en del andra här också tycks ge uttryck för. www.Regatta.nu verkar mer och mer konvergera mot en smal tummelplats och ett halvt prestigehysteriskt salutorg för CB66:ans marknadsförare och apologeter. Var är bredden? Skulle inte sidan bli ett svepande panorama över svensk segelsport? Eller är det verkligen så att det viktigaste som hänt svensk segling på sistone är att norrmännen tagit till sig en svensk entypsbåt och gjort den till mässvinnare? Ser vi inte här en frimurarordern i blivande som avkräver hugade aspiranter de svåraste prov och initialriter för att få taga en plats i den inre cirkeln?? ;-) Risken är som vanligt att man inte längre skriver om svensk segling utan tror att man är svensk segling. Sånt brukar sluta med sotdöden.
Lugn Lill-Klas,
Det ar inte sa mycket bredd att skriva om under vintern. Nar vi borjar segla hemma blir det nagot helt annat.
Arne
Hej Olof,
Jag bloggar vidare.
Sedan vet jag ju inte om det var exakt 135 000 som M60 kostade, men skit samma. Vi tycker nog lite olika i den här frågan. Tänk om någon börjar producera en entypsbåt i Kina eller Indien ?
Hade CB 66 kostat 160 000-170 000 kr komplett (och kanske varit något enklare i utförandet) Grymt !!
Men jag håller med övriga bloggister. Nu snackar vi om sommar och sol istället.
// F.
Härligt att ha dig här igen Feffe ! Välkommen igen !
Vi delar alla samma intresse – SEGLING så varför tjöta om pengar. Det finns ju banker som har massor så............. skrattar
Nu lyser solen i Gbg och jag ska ta mig en tur ner till havet på lunchen och sitta där och äta. NU börjar livet sakta återvända till dom rätta banorna nu när vi snart får börja segla igen.
På söndag drar jag upp till Oslo för att under 10 dagar låta dom ca. 250 norrmänen som på Båtmässan anmälde sitt intresse få provsegla CB66. Hoppas det blir sol, sol och sol då.
Hav det bäst alla seglarvänner hälsar
Olof Björland
Hej På er,,
Om man bygger en båt i Kina eller annat låglöneland så kan man ju självklart producera båtar billigare. Om man dessutom väljer en billigare däckslayout så blir det ju billigare. Man kan tänka sig att producera kanonbilliga segel med en enkel duk. Så här kan man fortsätta hur länge som helst.
När man producerar en lina idag så är materialkostnaden ca 80% av linans kostnad. Hur mycket som är materialkostnad på en båt vet jag inte.
Den viktiga frågan man skall ställa sig är nog mer vad seglarna vill ha. Själv skulle jag aldrig köpa en båt med de billigaste blocken eller linorna. Om man väljer att segla entyp så är materialet en oerhört viktig fråga. (därmed inte sagt att det finns lika bra beslag/linor från annan känd konkurrent.)
Jag är helt övertygad om att alla vill köpa en båt så billigt som möjligt men alla är inte beredda att göra avkall på kvalitén. Jag menar hur kul är det att segla runt med ett Åsa-Nisse segleställ som tar slut efter första hårdvinds dagen?
Känslan i att segla en bra båt sitter i helheten.
Det skrivs mycket om CB 66, men debatten blir inte särskilt stor om man enkelt kan konstatera att båten finns där. Sefan kan man ju vilka synpunkter som helts om dess för- och nackdelar. Sticker man ut hakan får man nog vara beredd på att det kommer en reaktion. Speciellt om man kommer med grundlösa påståenden. Vem ifrågasätter Expressen, J 24, Melges, 606 och alla andra etablerade klasser. Inte skriver vi ner någon av de klasserna, inte gör vi nedlåtande jämförelser mellan de klasserna(mer än i goda vänners lag)! Jag menar att det skulle troligtvis bli ett jäkla liv bland Express seglarna om någon skrev att det är en klumpig 70-talskonstruktion som helst hörde hemma på sjöhistoriska! Eller att den är dyr att köpa (ny)! Men när det gäller CB 66 så verkar det helt OK att komma med påståenden, när man sedan blir bemött blir man ledsen och förbannad! `Vad hade ni väntat er?
Sen blir jag alltid lika förvånad över att det finns människor som hela tiden drar fram det här med marknadsföring, jag har arbetat med marknadsföring i 20 år och jag kan säga att den typ av marknadsföring som ligger bakom CB 66 är förvånansvärt enkel. Allt bygger på nätverk och en jäkligt bra produkt – jag kan lova dig att HP knappast har en smart skriven affärs- eller marknadsplan, mer än den han har i huvudet! Han har jobbat intensivt med rätta människor!
Men som sagt, solen skiner, och snart är det dags att börja segla, vem har tid att blogga då?
Abbe
Haha, rolig blogg det här, mycket skoj att läsa.
Expressen ÄR en gammal 70 tals konstruktion som hör hemma på sjöhistoriska (okej, halvt på skämt) och, tycker iallfall jag, bör inte jämföras med moderna konstruktioner. Och det är väl inte för dess konstruktion som den är så populär, snarare för dess konkurrenskraftiga klass. Detsamma gäller ju de flesta båtar är uppe, H-båt, smaragd, folkbåt(!) bla bla bla.
Tror att folk reagerat på “marknadsföringen” av CBn eftersom den ger sken av att CBn kännetecknar nåt nytt, en ny modern spännande design med fantastiska seglingsegenskaper och jag tror inte att seglare som varit med ett tag tycker att de är fullt så fantastiska.
Jag menar, bara det här med gennacker, bogspröt ochsänkköl, herregud, det har ju funnits med i decennier men eftersom folk inte träffar på så många moderna konstruktioner här i svedala så blir något gammalt plötsligt något coolt och fräscht!
Kan också jämföras med hur folk pratar om svängkölar och dess vara ocj icke vara, snälla, svärngkölar har funnits i evigheter med fantastiska resultat, jag tänker främst på open 60s, men också båtar som drivs hårdare som admirals cup vinnaren för 4 år sen wild oats, seanste pyewacket, morning glory osv osv. Det e ju VO70 konstruktionen som inte testades tillräckligt, inte konceptet med svängköl! Sväng köl kom för länge sen och då den kom kom den för att stanna! punkt.
Nu kom jag ifrån ämnet lite men summan av allt och det jag vill ha sagt är att CBn är säkert en schysst båt men långt ifrån revolutionerande och långt ifrån modern. Dock gäller annat för klassen som sådan som redan visar att den kommer att bli och räkna med. Redan har den fått ett antal fanatiska medlemmar med “abbe” i spetsen och det om inte annat kommer borga för en spektakulär framtid.
ses på sjön
Hej Alla
En ny Yngling kostar ca 300 000 SEK inkl. trailer
En ny 470 160 000.- inkl släpvagn
En ny 49:er 185 000 inkl släpvagn
En ny E-jolle 75 000.- exkl trailer
En ny Laser 58 000.- exkl trailer
Priset är nog helt rätt? Jämför får Ni se.
En ny M 60 kostar minst lika mycket att producera?
Platstillverkare