Oväntad segrare i tyska Expressmästerskapen – eller kanske inte?


Svend Törsleff och Henrik Andersen, delar av besättningen på vinnande båt i Tyska Mästerskapen för Express

Jag har alltså seglat Tyska Mästerskapen för Express. 22 båtar deltog, flera danska, en svensk och resten tyskar. Efter 5 års regattor i Danmark och Tyskland vet jag vad de går för var och en. Nu senast dök det upp en för mig ny, RÖDHÄTTE. Vi blev femma i första seglingen och Rödhätte blev sexa. Inte mycket att orda om. Det blåste så hårt så åtminstone för vår del handlade det mest om att hålla ihop båt och segel.

Därefter blev vi skickade i hamn för ett par timmar. Tävlingsledningen tyckte väl det blåste för mycket. Sedan blev det två mycket minnesvärda seglatser. Det blåste som sagt mycket och efter flera års frånvaro av hardvindsfart hittade vi farten igen. Men det var en båt till som seglade lika fort – Rödhätte. I båda seglingarna hade vi typ matchrace 100 meter före klungan. Det var en egendomlig känsla. Hade vi verkligen hittat hårdvindsfarten igen?

Men det var jobbigt att se Rödhätte segla så fort. Hur kunde en nykomling i Expressklassen segla så snabbt? Enligt gängse talessätt ska det ta flera år att lära sig segla Express. Och inte nog med det, hög fart och bra höjd, så seglade de så väl på banan. Kontrollerade manövrer i den hårda vinden, och bra vägval. Vi satt i vår båt och undrade – “vem i herrans namn är det där”? Så började vår trimmer Anders Helkjär fundera. “Jag tycker jag känner igen rorsman”. Vi var nästan mer koncentrerade på att komma på vem det var än att segla vår båt. Sedan kom det ett stön från trimmer Anders: “Men for sören, det er jo min gamle arbeidskamerat René Villefrance fra North Sails tilbake i tiden.” Han var taktiker på X99’an Velux och Nescafe. Han var med och vann 12 VM för X99. Det var han och Mads Christensen som dominerade X99-klassen på den tiden.

Jag fick en liten pratstund med Henrik Andersen vid prisutdelningen. Han tyckte inte det var svårt att segla Express i den hårda vinden på lördagen. Det var vanlig hårdvindssegling. Då kunde man segla som vanligt. Men på söndagen i den ganska så lätta vinden var det svårare. Där behövdes det mer träning. Sen blev det lite X99-prat. Jag har ju haft 2 X99-or. Det visade sig att vi hade seglat mot varandra tidigare, närmare bestämt X99-VM i Marstrand 1998. Då var Henrik med och vann och vi blev nr 15 (av 75).

Det var trångt mellan pallplatserna i tyska. Rödhätte vann på 13 p. På andra plats kom HC Erbs med Ilskov & Partners, 15 p. På tredje plats kom regatta.nu, också 15 p.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *