Talet som försvann

GYChöstmöte2014förtjänstmedalj

GöteborgsYachtClub: Två medlemmar förärades GYC’s förtjänstmedalj, tv Bertil Thörner, th Arne K Larssen och i mitten avgående ordföranden Jan Calvert. Styrelsens motivering betr Bertils medalj: “Lång och trogen tjänst i styrelsen (13 år)”. Styrelsens motivering betr Arnes medalj: “Herr Arne K Larssens bedrifter under säsongen borde också uppmärksammas och uppmuntras. Han är faktiskt 75 år nu, seglar 4 båttyper, och seglar skjortan av massor med seglare. Ett föredöme att seglarlivet inte är slut när man blivit 60+! Mötet beslöt att han skall belönas med GYC förtjänstmedalj vid höstmötet”.

Modet svek. Arne hade förberett ett litet tacktal, men inför den stora församlingen med prominenta seglare, med Pelle P i spetsen, svek modet, “inte ska väl jag …”. Men här kommer tacktalet, skriftligt istället:

“Människan blir aldrig nöjd. Har vi byggt en snabb bil så måste vi genast bygga en som är snabbare. Har vi byggt en stor båt måste vi bygga en som är större. Det kallas utveckling. Då VOR hette Whitbread hade båtarna egen kock ombord. Nu värmer de vatten och rör i något slags pulver. Visserligen utveckling men kanske ingen positiv. Runt 1980 kom det 3 nya båtar som revolutionerade segelsporten, J24, Maxi Racer och Express. Det var mycket segel på lätta båtar tyckte man då. John Albrechtsson testade Expressen och skrev att det var en bra båt “men den måste revas vid 8 m/s”. Nu kör vi fullt upp till 15. De som seglade Express då kände sig lite utvalda, de seglade en häftig båt. Inte visste de vad som skulle komma, typ Melges 24 och 49er. De var så nöjda med sig själva så vid ett SM på Ostkusten runt 1990 enades man om att vid 35 år är man slut som Express-seglare. Nu har jag passerat den gränsen med 40 år, och ingen vet när det ska sluta. Tack för medaljen.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *