Långedrag tisdagen den 18 maj 2010

Resultat tisdagskvällar i Långedrag


Efter två tisdagskvällar leder John Glimåker och Julia Dellnäs RSFeva med 2 poäng.


De tre snabbaste Expresserna denna tisdagskväll. Först kommer Klarabella som leder efter två tisdagskvällar med 2 poäng. Därefter kommer Galaxie, tvåa ikväll, och tvåa efter två tisdagskvällar. Kvällens trea, fd SLAM, skall just till att runda.


Express SWE 537 “Blå rodret”, femma ikväll och fyra efter två tisdagskvällar. IF SWE 1094, trea ikväll och trea efter 2 tisdagskvällar.

8 thoughts on “Långedrag tisdagen den 18 maj 2010

  1. Hej!
    Ett ovanligt försonligt inlägg av Arnie. Inga gliringar till gamla besättningen, ingen hybris. Laddar Arnie för ett riktigt saftigt inlägg ang Långedrags SS vårregatta tro? Arnie är själv anmäld i minst en klass: 2.4a. Blir spännande att se om Mellström blir sannspådd ang Arnies resultat i 2.4a: “Arne har aldrig, och kommer aldrig att prestera i 2.4a.”
    Regards,
    Jonas Palm

  2. Bra Palm ! Dock behövs ett förtydligande:

    Mig veterligen har Arne aldrig presterat något anmärkningsvärt i någon klass han seglat (J 24, X-99, Express, CB66, 2.4mR, C55, Melges24) med undantag för ett express-smguld någon gång i mitten på 00-talet, då jag själv hade förmånen att vara med ! Larssen är dock mycket duktig på att skapa intresse kring breddseglingen, vilket han skall ha all cred för! Entusiaster / Breddseglare/ Motionärer som Larssen och mig själv (inte heller jag har en seglingsmeritlista att bli imponerad över….), som med sannolikhet aldrig kommer prestera i regattor av “betydelse” är likväl viktiga för seglingssporten, och vi har säkerligen nästan lika kul som de rockstars som seglar på de större arenorna!

    Med vänlig hälsning

    Mattias Mellström

  3. Jo, Mattias, du borde ju veta, så många år som vi tillbringat på sjön tillsammans, antingen i samme båt eller i konkurrerande båtar.

    “En kort resumé för nytillkomna tittare”: Jag började kappsegla 1979 (606, vid 40 års ålder). Egentligen har jag aldrig tyckt om att kappsegla. Jag som egentligen likt tjuren Ferdinand mest tycker om att sitta under en ek och fundera, har aldrig gillat stressen och aggressionen på startlinjen och runt märkena. Däremot är det få saker i livet som kommer upp mot att krysse en supertrimmad båt mot vinden, med köl, roder, segel och vind i perfekt balans.

    Du har rätt i det att egentligen har jag inga framgångar att skryta med. Det här SM-guldet i Express 2007 var mest tur, plus ett bra besättningsarbete: Sebastian Christensons gedigna prestartstyrningar från fördäck, Erik Gamners kyliga och briljanta taktik, din utsökta fingerspitzgefühl på spinakergajarna. Däremot kan man ju undra hur det kom sig att vi gick så fort på kryssarna med tanke på att du är en usel focktrimmer (som du själv brukar säga). Men som fördäckaren Sebastian sa: Eftersom ingen trimmade focken så tog jag hand om den.

    Egentligen är det bara en riktigt positiv sak som etsat fast sig i mitt minne. Jag kommer till den lite längre ner.

    1993 slutade jag helt med kappsegling och satsade helhjärtat på paragliding. Jag tyckte stämningen bland skärmflygare var mycket mer positiv än bland kappseglare. Man flög sin egen väg och höll sig på respektfullt avstånd från konkurrenterna. Närkontakt kunde lätt leda till att båda störtade. Istället för att någon skriker “protest” kunde det låta såhär: “Nice take-off, Arnie, and a beautiful approach to the landing”. Men efter ett par näradödentillbud insåg jag att skärmflygning var för riskabelt och slutade flyga 1997.

    1997 köpte jag X99’an 355. Du var med från början, Mattias. Vi gjorde ett ganska bra resultat på VM’et 1998 i Marstrand. Så skulle vi segla VM’et 2001 i Skovshoved. Vi seglade sämre än uselt. Jag sålde X99’an och lovade mig själv att aldrig mer sätta mig i en båt. Jag köpte en kikare och gick in för fågelskådning med liv och lust. Båtar fanns inte på kartan.

    Efter ett par år började du bearbeta mig: “Du måste prova 2,4, det är jätteroligt”. Till slut fick du lurat ner mig i en båt. Det gick dåligt och jag sa, “där ser du, jag kan inte det här, sluta tjata på mig”. Men du fortsatte och eftersom jag hade börjat inse att fågelskådning inte var min grej, så fick du lurat mig att köpa en 2,4 till slut.

    Men tillbaka till den enda riktigt positiva , oförglömliga upplevelsen i min “seglingskarriär”. Det var i Miami i januari 1992. Vi skulle segla “Midwinters” i J24. Dagen innan tune-up skulle det trimmas fart. Vi var ett 10-tal båtar som la upp sig på en linje och började köra. Ganska snart stack vi fram nosen och började dra ifrån. Vi tyckte det var underligt. Kanske var det bara B-laget som var ute?

    Senare på dagen, när vi tog igen oss i baren, kom flerfaldige världsmästaren i J24, numera VOR-seglaren Ken Read fram till oss. Han hade varit med där ute och kört fart. Han sa såhär:

    1. YOU GUYS WERE THE FASTEST BOAT ON THE BAY TODAY.
    2. YOU GAVE ME A HARD TIME OUT THERE.
    3. MY CREW WAS COMPLAINING, ASKING WHAT I WAS DOING.

    Det var ord och inga visor, en sanning som ingen kan förneka. Egentligen det enda riktigt positiva seglingsminnet jag har.

    I tisdags gick vi på grund med Expressen och gjorde ett djupt hack i vår fine Pelle Lindell-köl. Just nu känns det tungt, mycket tungt. Bli inte förvånad om det dyker upp en annons: “Fyra segelbåtar i varierande storlek till salu”.

    Arnie

  4. Suck!
    Det krävs alltså goda vitsord från seglare av Ken Reads kaliber för att Arnie ska få riktigt positiva seglingsminnen: “Egentligen det enda riktigt positiva seglingsminnet jag har.” Men Arnie segling innehåller så mycket mer; kampen mot elementen, naturuppleveleser och sociala aktiviteter som du måste ta fasta på. Ja, din köl är grundstött, men blicka framåt. Kieler Woche hägrar med spännande sociala aktiviteter på Kielfärgan.
    Regards,
    Jonas Palm

  5. Larssen du kan trösta dig med att ditt minne är högst selektivt! Ofta hör jag dig säga att det och det var en höjdpunkt ( Key West -08, 4 spikar XpressSM 2009, utskåpning av (duktiga )konkurrenter i div seglingar, SM-guldet 2007, oslagbara länsar med egendesignad spinnaker, fartfyllda undanvindar med CB´n, tisdagsseglingen i Lerkil med Café 28:an=minnesvärda episoder och händelser i massor, samt att du vet att du har känslan när andan faller på! Vet (och hoppas!) att du blev sporrad av mitt inlägg – hade det gått att spela på SM-vinnare i express år 2010 hade jag garanterat lagt en slant på 2010! En gång är ingen gång – två gånger är är en sanning etcetera!

    Gråt inte över lite spackel- Hasse gör kölen som ny! Ser det för övrigt, som en av (alltför få) goda gärningar i mitt torftiga liv, att jag åter fick ut dig på kappseglingsbanan – kan inte vara kul att mögla bort bakom en stubbe letandes efter någon eländig duva som tusentals människor sett innan?

    Väl mött på kappseglingsbanan Larssen – du gillar att kappsegla och är (ganska!) bra på det! Vet andra som bara gillar att halvvinda fram och tillbaka – du är inte en av dem!

    Mvh Mattias

  6. Arne!
    Tråkigt med grundstötningar, tro mig jag vet. Fram med gelcoatspacklet! Snart har du kölen fixad! Har precis fått ny köl till CB:n efter årets premiär. Ingen CB segling på en månad, men på lördag åker vi till Åmål och tar ett pass med Tomas Skålén.
    Har en liten anekdot från Tjörn Runt i ämnet grundstötning (tror det var -98). En viktig information är att vi då vara sponsrade av B&O. Efter passagen Klädesholmen så skulle vi ta en liten genväg. Jag såg att det grundade upp i lovart och informerade rorsman om detta och sa att det var läge att falla några grader. Inget hände. Nu MÅSTE du falla! Fortfarande ingen reaktion. Ja så gick det som det gick, vi small på. Några hade tagit sig ut till närmaste holme. Dom kunde naturligtvis inte hålla sig: BANG! Olufsen härdes skallen från holmen. Inte roligt då, men senare kunde vi skratta åt det hela. Hur det gick? Jo, vi studsade av direkt. Kom bra till i både klass och på totalen.
    /Claes

  7. Claes, ta med dig Skålen och båtarna ner till Långedrag istället. Vårregatta på lördag !

    // F

  8. Äh kom igen Arne, kölen på expressen fixar du snart och i Varberg står ett par kompisar klara att fortsätta cb66 träningen. Hör av dig:)

    Henric

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *