“Fan, de é bara att reparera här sen”

När man blandar X99’or och Expresser på samma bana på små vatten, ja då kan kan det gå hett till vid rundningarna. Under LSS’s Höstregatta gick det åt en hel del gelcoat. Ett mått på den höga temperaturen: När den hygglige, beskedlige, kamratlige, omtänksamme, hjälpsamme Stefan Falkenberg slänger svordomar över fjärden, då vet man att så mycket hetare kan det inte bli!

“Fan, det é bara att reparera här sen”

15 thoughts on ““Fan, de é bara att reparera här sen”

  1. Fan, nu förstår jag varför alla kompisar har börjat kappsegla. Det är ju riktigt roligt, förresten stavas omtänksamme och hjälpsamme med två m. hälsningar amatören

  2. Hej amatören,
    nu har jag rättat till stavningen. Jag tyckte det såg konstigt ut med bara ett m.

    Arne

  3. Kul att se att Mr Källmark fått fin fart på sin Express. De gjorde sin första säsong i klassen förra året och har till i år verkligen fått fart med sina Royal Marine segel. Grattis Johan, nästa år blir ni riktigt farliga !

    // F.

  4. Lite lustig kommentar precis när x99an och expressen som kommer bakifrån upptäcks. Vi stänger dom låter det som på filmen innan det styrs in mot märket. Visst dom har ingen rätt att köra där men det åligger ju ändå alla att undvika kollisioner och inte så lätt att bromsa en båt i det läget som de snabbare kommer i. Jag hade ju hållt undan i det läget och skrikit PROTEST och inte ööhhhhh… så hade de två upphinnande båtarna fått snurra.

  5. Alla blev diskade får man väl anta?
    Lovartsbåtarna för att de inte hade plats och han som stängde luckan för att han inte undvek kollisionen som orsakade skador?
    YM

  6. När får man se/höra den ocensurerade versionen? Vi läsare tål att höra den (alla har väl gapat för mycket i någon rundning).

  7. Tjena grabbar
    Texten i filmen ligger lite före för att inte ta fokus från situationen
    Som du säkert förstår vill man inte bli rammad av en x-99 utan skulle undvika kollision om vi kunde
    Jag är förvånad att x-99 inte klipper märket i stället för oss den är ju mycket mjukare än en Express.
    Jag antar att det inte hade full koll framåt det är den enda förklaringen jag har

    Stefan

  8. Falkenberg hade ju båt i lä av sig och kunde inte trycka ner den. X99:an kunde mycket tidigare sett att det inte skulle gå att få plats där och skulle tagit ett varv utanför märket och inte komma som en tanks och bröta rakt in i sidan på Falkenberg. Eller gäller kanske regeln – störst går först ?

  9. Om någon kommer bakifrån utan plats, så känns det som att det är den båten som borde ha huvudansvaret för att undvika kollision genom att gå på fel sida om märket.

  10. Lite info om händelsen

    Expressen och x99 hade en situation innan rundningen där expressen hävdade att x99 inte hade plats och x99 hävdar motsatsen
    Jag tror att de tappade fokus framåt och missbedömde sin fart
    Kolla på filmen hur fort x99 kommer in för rundning och se var expressen hamnade i lä om x99 efter kollisionen bägge båtarna körde ju in i oss vilket är svårt att tänka sig med tanke på hur långt ned expressen ligger

    Jag tror faktiskt vilket är min bedömning att X99 inte hade någon plats på Expressen i rundningen med tanke på den höga farten x99 hade och att expressen körde på oss samtidigt.

    Jag kan säja att både expressen och x99 blev diskade

    Kunde det undvika disk genom att ta sin straffrunda?
    Jag tror faktisk de med tanke på att inga större skador hade inträffat
    varken på båt eller person
    Är man osäker i ett fall som detta borde man kanske ta en straffrunda?

    Stefan

  11. Stefan

    Hur kall är Du?
    Gissar att det var Du som filmade…..De flesta had nog lagt filmandet åt sidan ett tag, speciellt när egna båten håller på att bli våldtagen av en x-99 utan vaselin…....AJ

    Hursomhelst. Underbart att Du filmar och lägger ut! Helrätt! Fota är bra, men filma är bättre!

    Bosse

  12. Värt att tänka på när Expresser och X99’or rundar samme märke.

    Det här är en allmän kommentar till situationen, jag var inte där och såg inte vad som hände.

    För några år sedan seglade jag min X99 under en Höstregatta i Långedrag. Vi skulle runda efter en Express. Jag tog ut svängen rejält för att ha marginal. Expressen rundade först och vi skotade hem för att runda efter, med gott avstånd, som vi tyckte. Men X99’an aksade mycket snabbare än Expressen, och efter några sekunder var det krockläge, trots att jag tyckte att jag tog ut svängen med god marginal. Vi ställde oss i vindögat så inget hände, men det var en nyttig erfarenhet.

    Arne

  13. Lite Deja-vu känsla av det här. Under många år seglade X99 och Expressen samma bana på baggen i många kappseglingar. Det var alltid viktigt ur taktisk synvinkel att akta sig för X99:or. I synnerhet i byig vind eftersom dom är veka, har fler man i besättningen och är lite struligare ur boathandlingssynpunkt. Samma sak gällde för elvor också.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *