SweLYS-kommittén måste se över “försiktighetsprincipen”

SweLYS-kommittén grundar sina LYS-tal på följande principer, enligt ssf’s hemsida:
“SweLYS-TALEN i tabellerna är avsedda att spegla vad bästa båt av respektive båttyp kan prestera och de är baserade på
1: kappseglingsstatistik
2: båttypsjämförelser
4: erfarenhet.

5: Nya båttyper ges SweLYS-tal med säkerhetsmarginal.”

Är punkten 5 en bra princip? Eller skrämmer den bort nya båtar från LYS-seglingarna?

Ett färskt exempel, Vendelsö Runt.
De snabbaste båtarna seglade runt på ca 3 timmar. Banan bestod av en lång läns, en kort halvvind, en kort kryss, en kort halvvind, en kort läns, en kort halvvind, en lång kryss. En ganska allsidig bana med andra ord. Vinden varierade uppskattningsvis mellan 4 och 8 sekundmeter.

Låt oss jämföra två båtar med samma LYS-tal, 1,21, en förlängd Dominant 105 och en CB66. Man får anta att båda båtarna seglade med topp prestanda, eftersom Anders Dahlsjö hade med AC-kamrater i Dominanten, och CB’n seglades av en av de bästa besättningarna.

Om de båda båtarna skulle gått in på samma omräknade tid skulle CB’n haft ett LYS-tal på 1,13 (och inte det officiella 1,21).

Är det en bra försiktighetsprincip att “Nya båttyper ges SweLYS-tal med säkerhetsmarginal”? Man kan ju fråga sig vem som har beslutat detta och vad motivet har varit? En konsekvens av denna princip är att det kan vara svårt att få ut ägare till nya båtar på LYS-tävlingar. Man har ju hört folk säga “det är ingen idé att delta med det LYS-talet”.

Man kan välja mellan 2 principer:
1. Försök ge nya båtar så “rättvist” LYS-tal som möjligt. Man riskerar då att en ny båt får för lågt LYS-tal och vinner ex Gotland Runt.

2. Man ger alla nya båtar högre LYS-tal än det man tror är det “rätta”. Risken är då liten att “fel” båt vinner Gotland Runt, medan risken att ägare av nya båtar struntar i LYS-tävlingar är stor.

Vad är värst? Att fel båt med för lågt LYS-tal vinner, eller att många stannar hemma för dom har ändå “ingen chans att vinna”?

128 thoughts on “SweLYS-kommittén måste se över “försiktighetsprincipen”

  1. Det är en skoajre som kör med pseudonymet Arne!. Det är skillnad på Arne och Arne! likväl som på Blur och PeterGustavsson. Om någon undrar.

    Arne

  2. Varför räknar vi LYS sekunder istället för att segla entyp? På 90-talet seglade jag Express med Malmö som bas, fantastiskt roligt och täta fält. Sålde båten när vi fick småbarn. Har nu en gammal IOR båt som jag trimmat så gott jag kunnat. Blir nu slagen av samma Expresser, som jag tidigare seglade ifrån (när vi alla hade samma båttyp). Är detta rättvist? Jag är ju bättre seglare än dom, eller? Varför kappseglar jag med min gamla IOR häck? För att det är kul! Jag kommer inte först (längre). Men jag har god koll på hur det går och gläds åt att sakta lyckas få fart på båten (i förhållande till dom andra). En båt identisk med min (i en annan del av landet) har lägre LYS. Ska jag bli upprörd över det? Kanske om ekonomiska intressen var inblandade. Projektet med att driva ett kappseglingsteam som hela tiden utvecklas och sakta närma sg tätbåtarna är det som driver mig mest. Att vara LYS ansvarig på riksnivå är ett näst intill omöjligt pastorat. KM är säkert kompetent, men det skulle säkert bli bättre med nytt folk i ledningen på SSF.

  3. Många av er missar huvudfrågan tycker jag, nämligen;
    a) Majoriteten av SSF styrelse säger sig värna om breddseglingen
    b) Den bredaste av seglingsformer, nämligen Lys-seglingar jobbas det INTE med längre. Tabeller uppdateras inte och nyarebåtmodeller får inga lystal.

    Jag tror vi måste börja där och få svar på hur man från SSF’s styrelse tycker att detta går ihop

    När sen lys-kommitén lyssnar på sin ordförande och inser att öppenhet är att föredra framför järnridåer och hemlighetsmakeri kan vi börja diskussionen om CB66, SK30, Hanse, Smaragder ombyggda Dominanter m fl har rätt eller fel lystal och hur systemet kan utvecklas och förfinas.

    Idag vet vi ju inte ens om det finns någon hos SSF som aktivt jobbar med frågan. Kanske dags för SSF att lägga över administrationen av Lys på Nor-Lys eller Den-lys.

  4. Enligt SSFs hemsidabestår ju lyskommitten bara av 2 personer, nämnde KM och Gabriel von Euler. Den sistnämnde är flerskrovseglare och enligt forumet på Segling (http://www.segling.biz/pages/forumVisa.asp?NR=2797), är det också hans ansvarsområde i lyskommitten.
    KM är ordförande för gruppen, sedan står det att det skall finnas ansvarig för respektive båtgrupp.
    Det torde tyda på att SSFs lysgrupp inte har någon kölbåtsansvarig eller sportbåts ansvarig för den delen, vilket torde vara skälet till att det inte händer någonting.

  5. Det är en skojare som kör med namnet Arne (pseudonymen Administrator) också verkar det som…...:-)

  6. Seglar en bavaria 35 match. Har vissa problem som gör att vi inte kan segla upp till mitt lys.
    Dock funderar jag på om inte vi ofta skyller på felaktigt lystal istället för rannsaka oss själva.

    Jag närmar mig hela tiden och viss reagerar jag över att en PRONAVIA 38 har 1,27 i Lys när jag har 1,29. Men samtidigt har jag sällan optimal fart på båten. Är det då Lys eller mig det är fel på?

    Jag seglade en tävling i lördags där en TRIO 80 (med en mylargenua som inte fanns då den fick sitt lystal) Han seglade själv utan spinnaker och kom före enl. lys i vindar kring 10m/s

    Beror det på LYS eller på att han seglade duktigt?
    Jag tror det mest beror på att han var duktig men att själv skota runt en genua och styra en båt är riktigt skarpt gjort.

    Jag tycker att LYS funkar hyfsat bra men det hade varit roligt om tex Express mfl fick höjt lystal då denna båt är ganska färdigutvecklad etc. DVS att gamla båtar inte är så statiska utan det justerades lite oftare.

    Bra seglat Gunnar i Trion…
    MVH Andreas

  7. Andreas!

    Så här fungerare det:

    Pronavia låter inte snabbt, har aldrig vunnit något. Tror väl lyskommiten.
    Det lär vara en kopia av ett snabbt vinnareskrov från England. Så den borde kanske kollas upp.

    Hade den heta X 38 Pro hade den fått kanske 1.37 istället.

    Bavaria 35 match låter snabbt. Då blir talet högt. Heter den bara Bavaria 35 så får den lågt.

    Det är dags att tänka om gubbar. annars dör lys. Det är bråttom. Tabellen måste uppdateras ordentligt till nästa år.

  8. Arne!

    Bestäm tid och plats så lovar jag att det kommer ett 50 tal minst . Här kan vi kanske välja en arbetsgrupp som hjälper lyskommiten.

    Som det är nu är det lika bra att lägga ner.

    Vi kan diskutera andra mätregler också på detta möte.

    Bjud in några experter.

  9. Arne!
    Visst kan vi göra som alla andra också om det ensamt gör någon salig. Att någon annan gör något är väl fortfarande inte att visa att det är det rätta.
    Att man i dessa tävlingar övergått till IRC beror nog till stor del på att IMS upplevdes/upplevs som för omständigt. Att IMS däremot fungerar ganska bra på den befintliga båtflottan tycker jag mig uppleva då jag ser på tävlingsresultat här i Finland, t.o.m. X35:or klarar ju sig. Dock inte mot den GS42R som blev andra i IMS VM. Det ger till och med en viss möjlighet att tävla på något sånär liknande villkor under förhållanden som favoriserar endera båttypen.
    Det som ni däremot verkar missa med handikappsegling är att det(med visst undantag för IMS) bara ger närapå rättvisa resultat när man jämför liknande båttyper, och när man har så snäva klasser att alla har något sånär liknande förhållanden. Här tycker jag att man gjorde en miss i GR då man t.ex. endast hade 2 LYS-klasser, det kunde gott ha varit flera för att ge mera liknande förhållanden inom klasserna. Man kan inte blanda sportbåtar, katamaraner, tunga swanar och optimerade båtar i samma klasser, speciellt inte under ett entalssystem som LYS är.
    Problemet med alla entalssystem är dessutom att vindförhållandena på förhand ensamt(inom vissa gränser förstås) kan bestämma slutresultatet.
    Men ifall man inte anser att LYS är tillräckligt bra som simpelt handikappsystem kan man ju alltid försöka med IRC och fortfarande hålla IMS för de som vill. Själv seglar jag i den klassen som drar mest båtar som liknar min.

  10. Jag anser att det dynamiska i LYS är problemet. Att en båt vinner då det blåser mycket allternativt lite är något av charmen i LYS. Men däremot anser jag att LYS-tal bör vara mer flytande. Det verkar som LYS-tabellen har möglat fast och är omöjliga att ändra på. Om detta hade fungerat bättre och snabbare så hade LYS fungerat väl för alla oss amatörer för rörelserna hade då hanterat nya snabbare segel, mastlut etc.

    Förr fungarede det tydligen bättre…rätta mej gärna för jag har för mej att Expressen började sin LYS-bana på 1.08…

    Glöm inte av att vi ideella seglingsintresserade måste dra vårt strå till stacken och rapportera in alla veckoseglingar, regattor, klubbmästerskap så att LYS kommiten har något att agera efter!!

    Stefan Blom

  11. Frågan är ju inte riktigt ifall lys systemet är rättvist eller inte, det kommer det aldrig att bli.
    Men det som är oroande är att ingen verkar jobba för att det ska bli någorlunda rättvist.
    Jag är säker på att ifall det jobbades mer aktivt skulle fler komma till start. Tex ifall jag hade en ny båt idag med högt lys, så skulle det kännas helt hoppplöst att överhuvud taget ställa upp i en kappsegling. Men om lys talen omarbetades skulle jag tagit ett eller två “hundår” för att bli korrigerad till ett någorlunda rättvist lys tal. Men eftersom ingen verkar jobba på att korrigera lys talet så är det ingen som gör detta. Har man köpt en ny båt för 1-2 miljoner, och man vet att man har ett hopplöst lystal. Så antingen lägger man av att kappsegla eller så kan man slå sig fördärvad av att försöka påverka lys kommitten. Antagligen hade jag valt det första, vilket många redan verkar göra.
    Detta gör i sin tur att färre och färre båtar kommer till start. Kanske kommer vi om 10-20 år tänka tillbaks på det fantastiska året 2007 då det kom hela 500 båtar på TR. Då ligger väl det en husbåt vid varenda udde med lite halvfeta kappseglings föredettingar. Och lys kommitten kan luta sig tillbaka och rulla tummarna. För ingen tjatar på dem längre om än det ena och än det andra.
    Vilket fantastiskt jobb de har då.
    Nu när frågan är på tapeten igen, vilket den varit i många år till och från. Så är det väl ändå dags att vi kan få någon av dessa fantastiskt utbildade männsikor att kommentera de frågor vi har.
    Kanske dags att blåsa på glöden ytterligare en gång så att den kanske får fyr igen. Men det är nog inte långt kvar innan även glöden slocknar bland oss fortfarande intresserade.

  12. Till viss del tror jag att man bör fråga sig som Andreas i MissMatch säger. Seglar jag tillräckligt bra? Jag tycker inte, trots att LYS skall anses dynamiskt att talet skall ändras för mycket enligt om båten har gamla eller nya segel eller om man seglar första säsongen eller tionde. Ett mätetal bör basera sig på båtens maximala potential när den seglas av en kunnig besättning med bra utrustning. Å andra sidan söker man efter en regel som är till för familjesegling när man och hustru vill vinna en kappsegling så kanske jag har fel….

  13. Hej igen. TRE…håller med om att SSFs hemsida är rörig och material inte finns där det borde. Vet dock att man har börjat med en ny version av hemsida. Men till ditt påstående att det inte finns något från seglardagen 2007. för att göra det enkelt så skickar jag länk till 2007 års seglardag.
    http://www.svensksegling.se/t4.asp?p=707355
    Tyvärr så är den lite “osynlig” då 2006 dyker upp när man klickar in på seglardagen i menyn under förbund/stadgar. Och “j-vla” svår att hitta emn trots det finns infot där.

    Vänligen Stefan

  14. Kan man inte bara låta folk välja själva?
    Inför IRC 2008 som ett alternativ till de som vill ha det!
    Tror säkert en del från både IMS och LYS (samt ORC club) skulle ställa upp där.

    Det är väl upp till kappseglarna själva vilken klass de ska segla i? På lång sikt kommer tiden utvisa “i vilken riktning” seglarna vill gå.

    Är det upp till tävlingsledare att införa klassen, eller vilket organ i vilken förening är det som befattar sånt? Gjorde en sökning på IRCSSF, fick 0 träffar? Ingen som pratat om det annat än vi eller? =)

    Kortfattat: Låt de som vill segla IRC få göra det!

  15. Tack Stefan!

    Jag ska läsa igenom det som finns på hemsidan. Vet du förresten näär den nya LYS organisationen diskuterades i Seglardagen?

  16. Suck… ingen uppmuntrande läsning precis…

    Hemlighetsmakeri på riksnivå, 2007. Tk är rädda för att det skall bli ett kappkonstruerande? Det tror jag det. Det skulle ju innebära ARBETE för dem att hålla reda på det.
    Min långa uppfattning om LYS är, att det är just ett käckt sätt att kunna kappsegla en Maxi Racer mot en Vega på viken, eller runt Tjörn, Lidingö, Gotland, mm. Eller med vad som helst med ett lystal. Men talen måste ju få flyta både upp och ner, när det är uppenbart galet, men just den dynamiken vill TK ta död på. Varför det, undrar man.

    Teoretiskt vore det bäst, om den första i mål av varje båttyp kom samtidigt. Då kan ingen klaga på LYS. Så borde det faktiskt fungera.Detta borde TK kunna räkna ut, till och med officiellt.

    Många klasser genomgår förändringar, efter 10,20,30 år har ofta klassregeln förfinats, bra förbättringar på trim och segel röstats igenom, nya material godkänts. Vissa klasser går med på Naca-profil spackling, vissa klasser gör radikala förändringar,mm.mm. I de flesta fall för att bättre segla upp till sitt LYS.
    Kanske dags att sänka de klasser som inte kommer bland de bättre, någonsin, för lystalet skulle ju inte spegla besättningen?

  17. Hej Tre.

    Tyvärr har jag inte den information då jag inte hade möjlighet att vara på Seglardagen. Borde väl stå något i protokoll eller i programmet.

    Alexander: Som jag ser det är det upp till arrangören att bestämma vad han/hon vill bjuda in till. Visst kan man helt enkelt bjuda in till en IRC segling om man skulle vilja det. Att SSF skulle fixa någon administration kring det är förmodligen mindre troligt men man skall aldrig säga aldrig…...

  18. Hur ofta, eller kanske hur sällan ändrar sig LYS talen, är det någon som vet eller slänger alla bara ut sig massa ogrundade åsikter?

    Eller är fakta för tråkigt?

  19. En hisnande tanke slog mig – kan det vara så att SSF/LYS-kommittén har bidragit till att Lysseglandet går ner i Sverige?

    Jag tänker på deras policy att nya båtar skall ges SWELys-tal med SÄKERHETSMARGINAL.

    Finns det seglare med nya båtar som avstår från att tävla för att “dom har ändå ingen chans med det Lystalet”? O hemska tanke om det skulle ligga något i det.

    Jag frågar Lyskommittén: Är det inte dags att ta bort säkerhetsmarginalen? Vem skall egentligen bestämma? Är det seglarna själva eller är det Lyskommittén?

    Jag avslutar med en principfråga: Är Lyskommittén till för seglarna eller är seglarna till för Lyskommittén?

    Om någon från Lyskommittén vill svara på denna blogg så är det mer än välkommet.

    Arne

  20. Många konstruktiva förslag i debatten speglar också svårigheten i att sätta rätt LYS-tal.Man kan inte komma ifrån att det sker en kontinuerlig utveckling i design som gör båtar snabbare och snabbare.Hur ser det ut om en ny båt på förslagsvis 10 m får liknande tal som tidigare 10 m båtar och vinner allt – åtminstone första året.
    Grundprincipen att så många som möjligt ska kunna deltaga på lika villkor är ju rätt och även om kritiken är stor mot SSF så får vi väl säga att något rätt göt dom väl i alla fall.
    Men en LYS-seglardag med representation från seglare på denna blogg och representanter från SSF och LYS-kommitteén låter bra.En översyn verkar behövas eller i alla fall en ömsesidig information och förståelse mellen seglare och kommitterade.
    Har själv haft en båt som första året fick 1,42,andra 1,38 och tredje 1,36 så det var nära att man gav upp.
    Fortsatte emellertid och mycket ligger i att lära sigs egla båten optimalt vilket de flesta av oss inte gör eller har tillräckligt med tid till under det första året.Kanske inte förrän tredje året.
    Heja på – LYS är bra för bredd och kanske IRC för de som upplever orättvisor i LYS men också mindre spännvidd i klassindelningen i LYS.
    Ciao

  21. Vad gäller IRC är det helt en fråga för seglare och arrangörer. SSF har ingen som helst åsikt om vilket eller vilka respitsystem som skall användas och SSF har redan idag avtal med RORC för att hantera IRC-mätbrev om seglarna så önskar.

    För att sedan återgå till LYS-diskussionen är LYS-systemets stora problem en brist på människor som vill och kan lägga sin obetalda fritid på att bibehålla och utveckla systemet. Orsaken till att det inte presenteras någon ordförande i LYS-kommitén är att man inte lyckats hitta någon kraft som vill ha uppdraget. Om någon är seriöst intresserad av att arbeta med LYS är det bara att ta kontakt med TK via SSF’s kansli.

  22. Han inte skriva klart…Engagera er i lyskommitèn…..Som Pelle säger så finns det ingen Ordförande i Lys kommitèn, att skriva här är lätt men engagera sig ideelt i någon kommitè eller varför inte klassförbund är det ingen som vill…Inte konstigt att seglingen går utför när nästan alla vill äta kakan men samtidigt ha den kvar…SKÄRPNING ALLA SOM PRATAR OCH SKRIVER MEN SEN INTE ENGAGERAR SIG

  23. Egenligen borde det väl finnas ett LYS-förbund som tog tillvara “LYS-seglarnas” intressen?

    Att enskilda seglare driver sina frågeställningar direkt mot SSF eller TK är inte hållbart (och inte rättvist mot TK). Det skulle bli Sveriges största förbund, med pondus och ekonomiska förutsättningar att driva dessa frågor.

    Är det så det funkar i Norge? http://www.norlys.dns2go.com/

  24. Ideellt arbete ja. Måste det vara så. Jag skulle gladeligen betala en femhundring om året som LYS-seglare till lyskommittén så att de har råd att ta till de medel de behöver för att få förtroende för systemet igen. Har själv hört Martinsen säga till mig att man tar till med marginal, även när det gäller modifierade båtar (vilket jag står inför) så att de absolut inte riskeras att gynnas, därför tar man till med marginal.

    Vidare har jag “hört” att det är “bättre” att vänta och anmäla alla modifieringar vid ett tillfälle, än att ta en sak i taget och rapportera in en ändring per år ex. Det skulle kunna ge ett högre lys, då de (kommittén) känner att de “måste” ju lägga på något varje gång man rapporterar in en ändring/förbättring som om den rapporterades in samtidigt med flera ändringar tillsammans skulle fått mindre påslag…

    Ja, det är inte enkelt att göra ett rättvist system och jag är säker på att Martinsen & Co gör sitt bästa. Men denna diskussion är ju suverän!

    Joy efterfrågar engagemang, mitt engagemang sträcker sig så långt att jag är mer än villig att betala för att få arbetet utfört av de som är bättre lämpade. Men jag har varken tid, lust eller kunnande att engagera mig i en lokal lyskommitté.

    Men varför ska allt vara ideellt. Båten kostar i inköp och underhåll och folk blir mer och mer ego och har inte tid att jobba gratis som förr. Alltså, vad krävs för att få till ett fungerande system. Är det pengar som fattas, ja det kan ju inte vara svårt att ta 20 kr av varje startande LYS-båt i varje lystävling runt om i landet. Samma med lokala klubbar där några få jobbar gratis, varför inte rikta en slant till dem så att de uppmuntras till att göra ett bättre jobb?

    Det ligger ju i hela “båtbranschens” intresse att det finns ett fungerande handicapsystem. Hur skulle det se ut om man inte kunde spela golf på “korpnivå” utan bara mötas rakt av inte tusan skulle det säljas många ny klubbor då! Klart en Bavaria ska kunna vara med och tävla lika enkelt som en halvtonnare från 70-talet.

    Jag tycker i alla fall att det är helt suveränt att frågan diskuteras och hoppas att det inte bara blir en tråd på bloggen som somnar om en vecka. Jag tycker att förslagsvis Arne (Bloggmaster) och Blur-Peter ska slå sina huvden ihop. Ni har ju kunnandet, engagemanget, tiden (verkar det som) och kontakterna. Ta upp frågan med SSF och Båtnytt/Segling/Båtliv så att frågan väcks runt om i landet inte bara hos oss bloggnördar.

    Ett upprop på riksnivå helt enkelt. Kanske börja med en namninsamling om det visar sig svårt/omöjligt att få en dialog med SSF om saken. Men inte bara ett upprop på nätet. Utan köp en helsida i nämnda tidningar. Finansieras av oss och div sponsorer, kan inte vara för svårt att få till.

    IMHO / Seglaren

  25. Personligen tycker jag att ett LYS-klassförbund skulle vara bra för att “demokratisera” hur LYS hanteras. I samma mening tror jag det varit bra att omforma havskappseglingsförbundet till ett handikappseglingsförbund för alla respitklasser med beboliga båtar (LYS, IRC och IMS) Tyvärr tror jag det är omöjligt av “politiska” skäl så separate förbund eller klubbar blir nog nödvändigt. I Norge hanteras LYS av ett eget klassförbund utan direkt inblandning av Norska Seglarförbundet. Man måste säga att deras modell är framgångsrik men inte utan problem. (Styrelsemedlemmar som avgår i vredesmod och kanske allt för många som engaerar sig med avsikten att sänka sitt eget LYS-tal)

  26. Visst är det riktigt att fler måste engagera sig om farten skall öka men handen på hjärtat det räcker inte att säga till en omotiverad att motivera sig. Jag håller med om att något måste göras om inte sporten skall långsamt dö ut. Kontakten mellan SSF och klassförbunden måste öka. Klassförbunden ägnar sig åt kölbåtar och SSF åt jollar som vill till OS. Debatten förs inte inom SSF utan på forums som regatta.nu. Kanske beror detta på att en enskild seglare har svårt att påverka SSF. Vem är SSF? På årets seglardag lyftes att antal förslag som SSFs styrelse rekommenderade att seglardagen inte skulle stödja. Kanske var det rätt beslut, kanske inte men trenden är tydlig att det är svårt attt påverka.

    Jag har själv varit aktiv i ett klassförund under några år men tröttnat inte bara för att SSF aldrig hörde av sig utan även för att seglarna utelivit.

    1. Debattten måste föras inom SSF.
    2. SSF måste ut till klassförbunden mer än idag.

  27. Nu är det många bollar i luften här.

    Om vi återgår till bloggens ursprungliga fråga om försiktighetsprincipen så borde svaret finnas i reglerna. Läser man reglerna som finns på hemsidan så står det inget om någon försiktighetsprincip. Som jag nämnt tidigare så är reglerna i nuläget mycket bristfälliga.

    Må hända att TK har svårt att hitta medlemmar till organisationen. KM som är kontaktperson på SSF vet mycket väl vem jag är. Jag har aldrig fått någon förfrågan om att ställa upp i organisationen även om jag har antytt att jag inte är ovillig.

    Jag har den senaste tiden utbildat mig till Seglings- och tävlingsledare. I min klubb är jag resultatansvarig och i distriktet är jag LYS ansvarig. När man verkligen försöker påverka på ”rätt sätt” inser man att det inte är lätt. Nu har dom ju tagit bort distriktens möjlighet att påverka.

    Enligt mitt tycke borde vi återgå till den ursprungliga LYS principen. Syftet var från början att citat: ”Systemet, med TCF (Time Correction Factor) baserad på erfarenhetsvärden från respektive båttyps bästa prestation, alltså inte tekniska mätningar, öppnade alltså en möjlighet för var och en att utan några dryga mätningskostnader använda den egna segelbåten för ädel tävlan med likasinnade.” (L-O Norlin).

    SSF genom TK är på väg åt ett helt annat håll. I de nya LYS reglerna är det båtens tekniska mått som redovisas.

    Nu som Stefan har hjälpt mig hitta protokollen från Seglardagen har jag läst igenom det som finns utlagd. Stefan har rätt LYS systemet var uppe på Seglardagen. Oxelösunds SS motion om ändringar av systemet går att läsa på SSF:s hemsida . Styrelsen har redovisat att de är emot förslaget och seglardagen gick på styrelsens linje. (Tyvärr)

    Det jag inte hittar någon vettig förklaring på är hur den nya organisationen kunde uppstå. Enligt mitt tycke är den inte demokratisk. TK, LYS- kommittén och arbetsgrupperna utses (väljs inte)och har all makt kring LYS frågor.

    Är det så vi vill ha det?

  28. Citerar ur texten från Tekniska Kommittén:

    “Grundläggande för LYS-systemet är att respittalen ska spegla en båttyps, respektive en
    mätbrevsbåts, fartpotential i dess bästa vindförhållanden, med den bästa utrustning som
    tillåts enligt dess grundstandard och utan hänsyn tagen till besättningens förmåga.”

    Detta får ju tolkas som att flera moderna båtar har alldeles för lågt LYS! Antar att t ex CB66 har sin bästa fart på undanvindar över 7 – 10m/s. Här krävs en rejäl uppjustering! X99:an går som ett spjut förhållandevis i vindar under 7 m/s. Här borde LYS-talet skruvas upp till minst 1,36 etc. ;-) För att inte tala om Nepparen. Bästa vind. kryss över 15 m/s. Nytt LYS, minst 1,16! etc etc…........ Och alla ni som har införskaffat dessa trendiga rakstävade plastrektanglar med löa = lwl har tvivelsutan kommit synnerligen lindrigt undan. Så träna och segla på! Resultaten kommer…........

  29. Hej igen Ohoj,
    har du redan glömt att du dömdes till 3 månaders besöksförbud på regatta.nu? Men ok, jag överreagerade, så du är välkommen tillbaka.

    Har du tänkt på en sak, när man har seglat MED vinden ett tag, så måste man vända och segla MOT vinden. Om man inte seglar runt jorden, vill säga, men just det projektet är inte så aktuellt med en CB66.

    När vi seglade Nordiska för CB66 i Marstrand för några veckor sedan var vinden ibland uppe på 15. Det tog ett par minuter att susa ner från Kopparnaglarna till Strandverket. Då hade vi nog ett Lystal på 2,0. Sedan väntade en mödosam motvind tillbaka till Kopparnaglarna. Då hade vi ett Lystal på 0,3.

    Medlet på 2,0 och 0,3 är 1,15 – ett passande Lystal för CB66.

    Kom ihåg en sak, Ohoj. Efter regn kommer solsken. Efter läns kommer kryss. GLÖM ALDRIG DET!

    Arne

  30. Hmmm, Arne. Förstod nog inte riktigt det där med solsken efter regn. Kryss efter läns. Borde det inte vara tvärtom med CB66:an?? Efter sol kommer regn, efter läns komme kryss??? ;-) Och ska man fatta texten från TK rätt så borde alltså Cb66:an ha ett LYS på 2,0. Mycket avslöjande uppgifter Arne…...... Ohoj!

  31. Jag tycker LYS-talet ska vara högre eller lägre beroende på vilken tid på dygnet man seglar…

    På kvälls-seglingar vinner oftast båtar med höga LYS-tal, eftersom det oftast mojnar på kvällen.

    Sen tycker jag absolut att båtar med besättningar som tränar ska ha högre lys.

    Båtar med nyare segel borde oxå få nåt tillägg/straff.

    Skulle va roligt om vi alla fick vinna, en enda bara, helst Tjörn runt när jag tänker på det.

    Vh Kocken

  32. Nej, nej, nej, Ohoj.
    Du är expert på feltolkningar.

    Regn är bra, solsken är jobbigt.
    Läns är bra, kryss är jobbigt.

    Tänk innan du talar (skriver). Börja med det fr o m nu.

    En annan sak du kan ta med dig i livet: Tala är silver, tiga är guld.

    Arne

  33. Nej, nej, Arne. Nu var det kryssegenskaper du ondgjorde dig över och då är det ju förstås: Dala är silver, stiga är guld. Annars är vi nog fullkomligt överens.

  34. Kul att se detta rungande gensvar LYS-debatten fått. Jag har inte läst alla inlägg, men är det någon som tagit på sig att forwarda dessa inlägg till SSF - Arne? De måste ju ta till sig detta – det är ju misskött, det vet alla med lite insikt om kappsegling.

    Det kan aldrig bli helt rätvist såklart – det bygger ju på empiri och tanken att man seglar kring en ö så att man får lite medvind, lite motvind, lite stiltje lite storm…..men det skulle behövas att någon la ner lite tid på det.

    Som vanligt är det väl pengabrist bakom denna tidsbrist. Om alla båtar som ställer upp i LYS låter 10 kr per race gå oavkortat till “upprätthållandet av en dynamisk och levande LYStabell” skulle vi kanske kunna få till en förändring i SSF´s attityd.

    Ser fram emot ett svar från SSF - halva seglarsverige har nu skrikit sig hesa, är det inte för oss ni jobbar???!

  35. Helt rätt, Kocken, alla borde få vinna då och då. Det är en härlig känsla, särskilt första gången. Jag kommer ihåg, det var måndagkväll i Kullavik 1980 eller kanske året efter. Efter många förluster vann vi vår första buckla, den var 3 cm hög. Det stod KKKK 1:a pris på den. På vägen hem från Kullavik till Sandö ställde jag bucklan på bänken och satt och tittade på den hela vägen. Den starka känslan har aldrig infunnit sig senare. Så alla borde ha rätt att vinna åtminstone en gång – första gången – den viktigaste gången.

    Arne (med tårar i ögonen)

  36. Det tar emot att erkänna, Ohoj, men min inställning till dig börjar svänga från ogillande till gillande.

    Arne

  37. Hej,

    Lys skall vara enkelt, så alla kan delta.
    Lys skall vara lite orättvist, så att alla kan vinna någon gång.
    Lys skall vara anpassat efter vad bästa båt av en typ kan prestera, så att alla båttyper kan vinna någon gång.
    Lystalet skall justeras, så att nya båttyper får rätt lys efter ett par år.

    Tittar vi på Tjörn Runts historik så är det ändå rätt så bra spridning på totalvinnarna och duktiga seglare som vunnit.
    http://www.svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=950155

    Mvh/Patrik

  38. Kan vi inte bara bli medlemmar i NORLYS, och köra tävlingar efter dem. Även om de har problem
    så lever väl deras LYS i alla fall. Eller så skapar vi ett eget lys förbund. Som vi kör tävlingar efter.
    Skulle inte tro att regeringen skickar försvaret emot oss ifall vi gör det. Och eftersom SSF verkar helt oengagerade vad gäller kölbåtar så lär de ju inte märka något eller.
    Jag är helt på linje med att en kappseglingsavgift är berättigad. Skulle gladligen betala säg en avgift på 250:- eller liknande om året för att veta att det finns någon som har ansvar för främjandet av kappsegling. Sedan kan ju man hamna i något register på internet, om man anmäler sig utan att ha betalt gör man det i startavgiften bara.
    Vi har ju teknikens möjligheter nu, något som SSF verkar missat. Verkar som vi kanske tom skulle
    kunna hjälpa SFF genom att skänka dom en dator, så att de kan ta emot resultat mm via webben.
    Det börjar nästan kännas som östeuropa fortfarande gör sig gällande i vissa förbund.

  39. Herregud Arne! Låter nästan som det är sex du pratar om…

    Hmm… Hoppas jag får uppleva det någon gång… Att vinna alltså...

    Vh Kocken

  40. Tack för omtanken, Kocken.

    I Lerkil på 80-talet hade vi ett bra sätt att låta alla få chansen att vinna (om jag minns rätt, det är ju några år sedan). Den som vann en onsdagskväll fick höjt sitt Lystal med en pinne. Det var en bra tanke, efter ett tag skulle alla ha likvärdiga Lystal, och alla skulle ha samma chans att vinna, då var det taktik, båthantering och dagsform som avgjorde.

    Varför seglar vi i hemmaviken på kvällsseglingarna? Vill vi testa vår förmåga, vill vi uppleva spänningen, vill vi ha en trevlig prisutdelning med eftersnack? Om samme båt vinner varje onsdagskväll, och en annan båt alltid kommer sist, så blir det efter vart ganska trist.

    Om samme båt alltid kommer sist därför att han har för högt Lystal blir det extra trist.

    Arne

  41. Min syn:
    Arne.. vidarebefodra länken till SSF, deras breddseglingsansvarige be att dom sätter upp ett möte för att diskutera frågan under vintern.

    Från ord till handling.. i första hand SSF och vi som skriker.. öppen inbjudan publiceras på regatta, skota osv..

  42. Helt klart rättvisaste och enklaste sättet att låta alla vinna är att beräkna LYS-talet EFTER seglingen. Då kan tävlingsledningen se till att alla får samma tid och därmed delad första plats!
    Fördelarna med detta är flera: – Man behöver bara köpa in förstaprisbucklor. – Man behöver inte rabbla resultatlistan i evigheter under prisutdelningen. – LYS-talet blir ALLTID rätt! – Ingen kan skylla på dåligt material eller otvättad botten.

    ;)

  43. 1. Någon från SSF kliver fram och undanröjer eventuella missförstånd genom att förklara hur det verkligen ligger till.

    2. Någon från SSF kliver fram och bekräftar den massiva kritiken och a) redovisar eventuellt redan pågående utredningar eller b) deklarerar att en utredning kommer att tillsättas.

    3. SSF tiger som muren och bekräftar på så sätt också den massiva kritiken men framstår dessutom, ursäkta uttrycket, som tjurskalliga och egenväldiga.

    4. Arne och Co stormar SSF kansli och kräver CB66 med LYS 1.15 åt folket.

    Vad väljer SSF?

    // B

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *