Race nr 4 var precis så tråkigt som matchracing kan vara


Bild från race 3. Valencia, 26 06 2007. America’s Cup Match by Louis Vuitton. Emirates Team New Zealand vs Alinghi ©ACM 2007/Photo: Vicent Bosch

Race 4 var spännande några minuter i starten. Alinghi i lovart och ETNZ i lä. Alinghi hade lite bättre fart på skottet, och slank genom ETNZ’s spegelvind. Därmed kunde man stänga av både TV’n och Americascupanywhere. Det blev som man brukar säga om matchracing: “Den som tar starten vinner”.

Dvs om det är stabila förhållanden. Race 2 och 3 var fantastiskt spännande. Tack vare instabila förhållanden. Tyvärr har Alinghis Bertarelli missat hela poängen. Efter förlusten, race 2, tyckte han att det var lika bra att åka till Las Vegas om man tycker om lotteri.

8 thoughts on “Race nr 4 var precis så tråkigt som matchracing kan vara

  1. Arne!
    Du vet precis hur man skriver en rubrik. Ska inte falla i fällan och kommentera den…

  2. Om du inte stängt av, så hade du upplevt den andra spänningen. Nämligen vem som skulle
    klara att ta ner storen utan att skicka upp en gubbe i masten. Vilket Alinghi inte klarade. Antagligen för att de kopplat loss storfallet. Protesten ETNZ lämnade in är just nu under behandling.
    Startar Alinghi med ett straff i morgon?

  3. Jo, Jesse, jag har hört om det där. Om dom har kopplat bort storfallet, varför i så fall? Är det en miss, eller slarv, eller försök till fusk? Man blir alldeles matt.

    Arne

  4. Kanske någon mer insatt kan svara på det. Men är det inte så att man tar ner storfallet med en tunn pilotlina. Bara för att spara vikt yppe i toppen.
    Hur beslutet blir är väl inte lätt att förutse, men det är helt klart ett brott mot klassregeln, som säger att sorseglet ska kunna tas ner utan någon som lossar haken i toppen. Sen kanske de klarar sig med att de visst kunde lossa seglet utan gubbe, men att seglet då rasat ner i båten med
    risk för skador. Men visst är det spännande??

  5. Hej Jesse, falskt alarm?

    “The measurers asked both teams to lower their mainsails, without the assistance of a man aloft, to demonstrate compliance with ACC Rule 31.6. Emirates Team New Zealand lowered its mainsail without a man aloft, to the satisfaction of the measurers.

    The Alinghi team asked the measurer who had boarded SUI 100 if they could raise a man up the mast to fix a halyard (which wouldn’t be put under tension) to the mainsail, for safety reasons, to prevent the sail from being damaged if it came down uncontrollably, and the measurer on board agreed to this request.

    Alinghi bowman Pete Van Niewenhuyzen was raised to the top of the mast, fixed the halyard and held his arms out, to show that he wasn’t assisting or interfering with the process. The halyard lock was tripped, and the mainsail was lowered to the deck. At the time, the measurer was satisfied with the demonstration.”

  6. Saxat från texten du inte valde att ta med.

    “By a majority decision the Jury dismissed the protest that Emirates Team New Zealand filed against Alinghi following race four. The Jury was not satisfied that Alinghi broke America’s Cup Class Rule 31.6, which reads: “Mainsails shall be able to be lowered to the deck without the necessity of a crew member going aloft.”

    “Arne sax”

    “But the television footage showed Van Niewenhuyzen’s foot making contact with the mainsail as he swung around the mast with the boat rolling in the unsettled sea state. For Emirates Team New Zealand, that was enough to question whether he had interfered in the process. The team filed the protest later that afternoon, within the protest time limit”

    Så alarm vet jag inte om jag utlöste, men bara att du tyvärr missade spänningsmoment 2 i den matchen genom att stänga av TV’n :)

  7. En komentar angånde Alinghis problem att ta ner storen. Inget team idag har storfall i masten. Man använder helt enkelt ett spinnakerfall att hissa eller fira ner storseglet. Victory challenge hade väldigt sällan problem att få ner storen utan fall, det finns dock risk att toppen fastnar i något på vägen ner och kan då skada denna detalj. Ofta kan man bromsa storeglets nedfart genom att hålla imot vid likrännan. Men vi vet ju inte hur Alinghis storsegelsystem fungerar. Jag blev lite fundersam när jag såg att de tvekade och sedan skickade upp fördäckaren för att fästa fallet men det gick inte att se om han i smyg släppte på något lås men det antar jag att han inte gjorde.
    Ser fram imot ett nytt spännande race imorgon, kanske kan alinghi gasa ifrån om det blir friskare sjöbris.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>