Ludvig Daae gör en sylvass analys av Tjörn Runt’s bekymmer


Passande båtstorlekar för Tjörn Runt?

Fråga: “Ska du segla Tjörn Runt iår?”
Svar: “Nej, jag är alldeles för rädd om båten för det.”

Det kan behövas en passning från en norrman innan det äntligen går upp ett ljus: Förr var båtarna små med korta kölar. Då var Tjörn Runt en perfekt tävling. Även om det var många båtar fanns det plats och risken för grundstötning var inte stor. Nu är båtarna mycket större och “familjeseglaren” hinner inte reagera och gelcoaten flyger, och blybulbarna gillar inte kontakt med sten. Läs Ludvig Daae’s comment med eftertanke:

“Et lite innspill fra en normann om deltok i 2004 og ikke kommer tilbake i regattaens nåværende form. Hva er det så jeg ikke likte?….
1. Vi startet 90 båter….etter 10min skulle alle under broen samtidig. Det smalt og galssfiber og karbon sprutet i alle retninger. Etter min mening helt uforsvarlig, stor forskjell i båtfart og altfor mange båter i samme start. Det var 10 min starter, man kunne lett hatt 1/2 anntallet og 5 min starter. Vi klarte oss uten kolisjoner eller protester, men jeg som eier likte meg IKKE. Hvordan forsikrings selskapene dekker en sånn manøver er meg en gåte.
2. Det er altfor få begrensninger i løpet. De som risikerer mest (seiler det det etter kartet ikke er vann, eller etter kartet ikke er nok seilhøyde til luftspenn) vinner en masse. Nok en gang mener jeg at måten arangsjøren legger premissene feil. Vi så minst et dusin grundstøtninger, dette er etter min mening delvis SSS sitt avsvar da det ikke er noen begrensninger.
Det hadde vært en fin regatte hvis det hadde hvert OMP”(other peopls monny)”.
Men som reder og ansvarlig deltar jeg ikke med min båt en gang til.”

ILLE MORO seil hilsen fra
Ludvig Daae
NOR 10910

Stenungsunds Segel Sällskap bör överväga att dela upp Tjörn Runt i två banor. Båtar under 10 m (t ex) seglar som förr, dvs “så nära Tjörn som möjligt”. Båtar över 10 m startar utanför öarna, och rundar ett märke vid Skallen (Marstrand). Om dom skall genom Kyrkesund är en knivig fråga. Om det skulle blåsa från norr och en hög med 12 – 15 meters “familjebåtar” skulle försöka ta sig genom samtidigt, så skulle det nog bli roligt för publiken men definitivt inte för båtägarna. Det kan lösas genom att visa flagg vid starten. Grön flagg: Tillåtet för stora båtar att gå genom Kyrkesund. Röd flagg: Stora båtar går utanför.

75 thoughts on “Ludvig Daae gör en sylvass analys av Tjörn Runt’s bekymmer

  1. Ludvikgs förslag att förbättra TR skriver jag under på. Kan SSS dessutom redovisa entyp vid mer än 5 i klassen som på Lidingö runt, så gärna för mig.
    Bertil

  2. Först kaos, sedan börjar alla dra åt samma håll. Så funkar den sk kreativa processen. Länge leve Tjörn Runt. Om Tjörn Runt-kommiten kan ordna ett par vettiga banbegränsningar, och kanske ett par andra detaljer, är det mycket möjligt att vi får se Ludvig Daae på startlinjen. Kommer han kan jag lova att jag ställer upp med X99-an. Jag utmanar dig, LUDVIG. Den som förlorar bjuder den andres besättning på en stor stark till var och en. (Fast, hur många gubbar har du ombord, egentligen?)

    Arne (som egentligen är trönder)

  3. Satt och läste igenom nyheterna för TR 2007:

    – Målet kommer att flyttas ut i Stigfjorden. (inget mer chanstagande runt leran) – Sista målgångstid 22:00 både vid avkortad bana och vid avkortad. – Alla båtarna kommer att segla genom stora sundet vid inloppet till Stigfjorden.(då blir det ingen genväg vid Vannholme) – Straffet för tjuvstart kommer att bli procentuellt på seglad tid. – Starten flyttas fram 20 min på morgonen. Första start blir därmed 08:20 – Skapa mer publicitet kring klassgruppsvinnare – Satsning på entypsklasser med separata priser för entypklasser med mer än 25 båtar.

    Annars är det samma stenar…........ :-)

    Har själv seglat 8st. TR med egen båt 4 gånger med 717 och 1,25 i djupgående och 4 gånger med Kracern med 2,10 i djupgående. Ett år lutade vi vår 717 över en grynna strax efter Klädesholmen det var en spännande upplevelse samma år gick vi även på grund strax innan målgången ( 100m innan) det var en riktig tvärnit vi träffade berget en bit upp på kölen ( det blev bra Teve-underhållning som Collberg sa). Annars har vi varit förskonade från att gå på grund och vi tar inga omvägar.

    Hakefjorden söderut efter starten är ju ganska ren segling, det är ju först vid Klädesholmen som fältet brukar dela sig, sen är det ren segling igen ända upp till Stigfjorden och där skall vi ju nu ta Vannholmen om styrbord sen blir det bara att pipa in i mål som är utflyttat i Stigfjorden. Så flera ställen som det gick att gena på är borta nu.
    Så sportligt blir det bättre 2007!

    Ni som gillar att navigera och segla runt öar prova FYN CUP från Bogense ( http://www.fyncup.dk ) i månadsskiftet maj/juni, det är en mycket trevlig segling.

  4. Jag tycker att TR borde dela upp Sportbåtsklassen i fler klasser.
    Vi har en spridning från 1,05 till 1,72 vilken annan klass har det i TR??

  5. Hej,
    Ludwigs poäng är samma som min.Jag gillar inte att behöva chansa för att placera mig.Konsekvenserna om det går fel är för stora.
    Genvägen vid Klädesholmen med stort djupgående är helt enkelt inte kul men ett måste i de flesta förhållanden för att vara långt fram.
    Navigationen ut genom Hakefjorden är ju inget mer än vanlig navigation men genvägen vid Klädesholmen..
    Nej,ändra det.
    Sofia

  6. Jag tror att om alla förbereder sig nogrant så är navigationen i dag inget problem.
    Jag håller med Otto Backe i detta.

    Jag tror att om man inför massa banbegränsningar så kommer många fler seglare att tröttna än det finns seglare som navigerar dåligt. Det skulle ju ta bort möjligheterna till att köra om och skulle sluta i en lång luffande kö.

    Det är inte många ställen på Tjörn Runt där man ens lämnar farleden

    Semesterseglarna kan ju segla dessa vägar hela sommaren!

    Fram till Klädesholmen så seglar vi mer eller mindre i Farleden från Stenungsund, eller i en bred fjord med några öar i, ganska lik inre delarna av Oslo Fjorden.

    Denna Navigation är lättare än Dröback i Oslo fjorden där man kan sticka igenom gärdesgården både där det synns i Sjökortet och på minst ett ställe till…....

    Sedan är det passagen från klädesholmen till Flatholmen där man kan sticka imellan. Om det är kryss eller läns så tjänar man dock inget på detta. Hålet vid Flatholmen kan väl ingen tycka är svårnavigerat?

    När det gäller stenarna efter flatholmen så är det kortare distans mellan stenarna om det är sträckbog. Ofta lönar sig det inte att gå imellan ändå då bergväggen på styrbordsidan ger så krabb sjö när vågorna stuttsar mot den. Även vinden minskar då den blir störd av lä berget.
    Oftast bättre att ta svängen utanför dessa stenar, sällan sämre. Om man vågar segla på 3-6m djup så kan man gå mycket nära på utsidan. Se Sjökort!

    Sedan är det farledsegling ner och igenom Kyrkesund. Detta klarar de flesta.

    Vid utloppet av kyrkesund så kan man gå öster om den lilla ön och imellan stenarna. Fungerar bara vid sträck och är tydligt utmärkt på sjökortet. Inte särskilt svårt

    Sedan är det farledsåka till mål då det nu är utflyttat.

    Jag tycker det är bra att det är utflyttat. Inte pga navigationen utan att det blir mer rättvist resultat då små båtar lider mer av den lättare vinden och ibland motström som ökar på eftermidagen.

    Jag tycker att när vi seglar Fearder i Norge så seglar vi innomskärs i en liknande skärgård där vi inte kan följa farleder….. OFTA I TOTAL MÖRKER MITT I NATTEN….. Detta är ett mycket större hot mot säkerheten än att göra det i dagsljus som på Tjörn Runt.

    Jag tror att om Ludvig hittade lika bra runt Tjörn som han gör i Oslo fjorden så skulle han aldrig
    skrivit detta inlägg.

    När det gäller Ludvigs vilja att få veta vem som är vem så skulle denna blogg vara så himla mycket tråkigare. Det verkar ju som Ludvig är sjukt beroende av att tala om vem han är…...

    Lär av Arne och se på argumenten istället så blir det roligare.

  7. TR är en inomskärs distanskappsegling där man nog måste acceptera vissa naturliga hinder i form av öar, grund, trånga sund mm som kräver noggrann navigation. Tar man bort den delen av seglingen så är det inte längre TR utan då kan man lika gärna lägga en triangelbana ute på öppet vatten, dvs ren havskappsegling.
    De mindre, grundgående båtarna premieras på vissa passager då de kan gå lite närmare eller tom över vissa grund medan de större båtarna har en stor fördel då deras höga master ger dem vind även när de små båtarna helt läas av land. Det är också något man måste acceptera – om man inte gör det finns ju alltid entyp bankappsegling eller matchrace att tillgå.
    Total rättvisa eller total avsaknad av naturliga hinder lär aldrig gå att uppnå, oavsett hur man ändrar bansträckningen. Det är ju ändå en skärgårdsö som skall rundas.
    Tjörn Runt är en breddtävling – utan bredd så är det inte så många som intresserar sig för toppen.
    Att komma etta bland tusen båtar smäller väl högre än etta bland fem….?
    Det är bredden som måste lockas tillbaka, kanske genom att använda ett bättre anpassat LYS-system. Våra Norska bröder må vara kaxiga (åtminstone de som påpekar hur duktiga de är här på forumet), men de har i vart fall ett LYS-system som är bättre anpassat efter båt-beståndet än det svenska :)

  8. 3:a, 7:a, 10:a och första kölbåt i mål är några av mina placeringar i TR med företagsägd båt. Med min privata båt är resultaten blygsamma. Har inte råd med kortaste vägen och förhöjd sjävrisk. Min kvinna säger blankt nej och att turiståka runt Tjörn och tvingas framleva två nätter i en av västkustens sämre gästhamnar till det facila priset av 500 + 200 kr lockar inte. Att kränga båtar över stenar och millimeterstyra mellan stenblock har givetvis ingenting med kappsegling att göra. Begränsa banan så att alla måste runda Backeskär väster om Eggskär. Det finns tillräckligt med grundområden kvar för de “modiga”. Det är svårt att förstå debattinlägg som “vågar du inte så stanna hemma”. Den kategorin seglare bidrar effektivt till premiehöjningen för våra försäkringar.

  9. Har varit med på två Tr och tycker tävlingsupplägget och banan är bra. Möjligtvis kunde startgrupperna innehålla lite mer jämlika båtar. Sen är det lite dyrt att transportera allt tvärs över landet.

    Kommer från ostkanten där vi med nöje halkar runt öar som ex Lidingö och Ornö. Även där finns det grund, vindskuggor förutom konkurrenter att ta hänsyn till. Jag trodde lite enfaldigt att “runtomsegling” är seglingens enduro medan bansegling är lite mer av arenasport. (Jag tycker om båda varianterna).

    Stora båtar må segla längre för att undvika grunda vatten men mindre seglar längre runt vindskuggor och fastnar lättare där. Som jag ser det måste såväl storbåtsseglare som småttingar anpassa strategin utifrån redskapets förutsättningar. I en lång endurotävlig som Tr borde nackdelarna mellan liten o stor i längden jämna ut sig.

    Jag har än så länge begränsad Tr erfarenhet men tycker att djupgåendet bara är en flera “naturliga” faktorer som bra seglare måste kunna hantera. Ännu har jag inte lärt mig rätt Tr strategi och taktik utifrån mitt redskaps egenskaper och förutsättningar. En vacker dag kanske jag lär mig hantera alla komponenter rätt och förhoppningsvis göra en bra placering.

  10. Nu har jag läst och läst inlägg om TR och tävlingens påstådda kris här, på Blur och kanske på någon ytterligare site. Jag har gjort två reflektioner.

    Den ena är att det TR verkar vara för män. Det är femtio allvarliga män som samlas på mässan, som det stod på Blur, och det är mestadels män här. Man kan fundera över varför och om det måste vara så.

    Den andra reflektionen är vad problemet är. Varför-frågan som vi säger, vad är problemet med färre deltagare, varför måste tävlingen ändras och kort sagt, vad handlar det hela om? Att formulera frågan leder ofta långt mot svaret. Det kunde gott testas. Vad säger StSS och andra, till exempel seglarna här och inte minst de som inte är här

  11. Är detta verkligen ett bekymmer bara för TR, jag tycker det gäller kappsegling över lag.
    Hur mycket har kappseglandet tappat på tävlingar över lag.
    Jag skulle vilja att någon typ av enkät bland icke kappseglare gjordes. Eller ännu hellre om man kunde hitta de som varit aktiva men inte är det längre.
    Uppgifterna borde ju vara bäst att hitta hos just TR deltagarlista genom åren.
    Med några enkla frågor kanske man hittar pudels kärna.
    För lite vind? För svårnavigerat? Seglar med annan skeppare? Har ni börjat golfa istället? mm
    Får man in lite svar ifrån icke aktiva kappseglare så kanske man hittar problemet.
    Här på forumet är ju alla mer eller mindre aktiva, så vi kanske inte ser problemet på dess rätta
    nivå.
    Själv har jag varit med de senaste 15 åren med en 36 fotare. Och om inte annat har man ju märkt hur mycket mindre båt man har nu för tiden. Kan det vara så att efter båtarna blir större så är det svårare att få tag i den besättning man vill ha för att ha en chans. Jag behöver 6-7 hyffsat tränade gubbar/gummor för att hantera båten som jag vill i tighta situationer. En express behöver 3-4 st i besättningen för att fightas. Jag kan säga att det krävs bra mycket mer av en att samla och träna 7 st än tex 4 st personer. Så numera jag ser det mer som en happening att vara med istället för en tuff tävling.
    Men en dag ska ni få med mig att göra. bara hus & barn har vuxit upp..
    Men när de är större så kanske man inte får ha båten själv längre.. ;)

  12. Ludvig bør jo hedres etter målgang i årets TR, få andre har vel klart å få istand så meget engasjement og positivt temperament, som i sin tur er publisitet for TR.

    Lykke til i årets seiling Ludvig, kanskje du og vil oppleve en og annen som hilser og smiler der du farer forbi i årets regatta.

    iver

  13. Kommentar til Förvånad:
    I 2004 seilte vi med min båt, en Bavaria 38AC, med lokalkunnskap og erfaring i massevis med rormann og skipper Michael Colberg. (Mattias Heiding var også med, husker du jibben). God Start, godt veivalg, god fart og høyde…...og masse vind. Vi fikk etterhvert beskjed om at vi var raskest overall på kryssen til Klädesholmen. Vi hadde diskutert videre veivalg…skal/skal ikke…ganske nøye, om hvor vi skulle gå. Colberg og co. hadde “vinnerruten” klar. (Classified information) men….......Husker du Heiding? Du hadde ikke veldig lyst til å ta innerste rute, i den friske vinden og store sjøen som var i området. Jeg bestemte til slutt at vi ikke satt båt, og ikke minst, mennesker i fare ved å ta innerste løp. I forhold til våre konkurrenter har vi anntatt et tap på ca 3-5 min på dette veivalget. “Collis” sa klart fra at ved å gjøre dette kommer seieren til å ryke…sikkerhet først for meg også. Ellers ikke kjent som “fegis”. Vi tok 2. plass i klassen, og 2. plass overall, ca 2 min bak vinneren.
    Veldig veldig surt…....men mye tryggere.
    Må bare si meg enig med Ludvig i at akkurat området der ute burde vært begrenset.
    Ellers en flott regatta med publikum osv…....arrangørene kunne kansje være flinkere med avkorting av banen når de er så uheldige at vinden uteblir.

    MVH
    Per Helgesen
    Casita
    NOR10787

  14. Som deltids regattainteressert vil jeg si at det har vært interessant å følge debatten. Synes selv at det mest interessante med seiling er å komme fortest mulig frem på den banen som er tilgjengelig i forhold til de vindforhold som råder. Det å ta hensyn til sporvalg i forhold til de rådende bunnforholdende synes jeg er mindre intressant. Slutter meg dermed helt og holdent til kommmentarene fra Ludvig og Xtreme. Regner med at kommentarene fra Ludvig og Xtreme gjør at TR ikke blir en interessant regatta å delta i for norske båter – såpass tillit tror jeg de har i det norske seilmiljøet.

    Preben
    Mannskap Spurven, Bunnefjorden seilforening, Oslo

  15. Jag tycker ovanstående diskussion tycks leda till att man har en nackdel av att segla en stor båt på Tjörn Runt, eller som Arnes bildtext för Cumulusen ovan säger “optimala båtar för Tjörn Runt?”. Det var kanske ett dåligt val av plats (Kyrkesund) att fälla den kommentaren med tanke på att en hög rigg från stora båtar klarar sig bra mycket bättre genom dessa sund.

    Jag förstår inte riktigt “storbåtseglarnas” kommentarer ovan att banan inte skulle vara lika tillgänglig för stora båtar. Det enda fallen då det är så är ju genvägarna vid Klädesholmen och lilla och stora hålen vid ingången till Stigfjorden och jag kan aldrig tänka mig att Per Helgesen tappade 3-5 min genom att inte gå genvägen vid Märreskär efter Klädesholmen.

    Det som storbåtarna förlorar på i de trånga passagerna efter start är väl i så fall trögheten i manövrar och slag, men som sagt jag tror de får igen det på m ånga andra ställen på banan.

    Sen tror jag att det kanske inte skadar att titta på nya alternativ för start och för banbegränsningar för att förenkla för både stora och små båtar.

  16. Jag håller med Hans O.
    Dessutom så har man möjlighet i enstor båt att låta en man sköta navigationen och inget annat. Om denna person är en medelgod navigatör som klarar av att segla efter semesterseglarnas E6 så är det inga problem.
    Dessutom så har väl alla stora båtar idag hjälpmedel som plottrar mm som inte små båtar har.

  17. Denne Nasjonalismen.

    Syntes det kommer mye fornuftig og noe mindre her.
    Det som burde være noe av fordelene med et slikt forum er å ta til seg lærdom, og veksle erfaringer.
    Det er da bedrøvelig å se at så mange hisser seg opp og går på person i stede for å tenke frem i tiden.

    Det er et klart synkende deltagerantall, og noe må gjøres. For utgangspunktet for regattaen er meget bra. Men det er klart at størelsen og farten på båtene har endret seg i stor grad i forhold til hva seilingsbestemmelsene har gjort. I stede for å føle at regattaen blir rakket ned på og hisse seg opp for at en nordmann kan ytre seg slik. Er det kanskje mer smart og sette seg ned og se om det er noe man kan gjøre for å utvikle regattaen her.

    SJT

  18. Är inte den knepiga navigationen lite av tjusningen med TR och som gör den till en lite unik
    kappsegling. Detta tillsammans med det höga deltagarantalet. Naturligtvis får lokala och erfarna TR seglare en fördel, men är detta verkligen så blodigt viktigt? Hur stor del av det totala deltagarantalet bryr sig om detta? Måste alla kappseglingar vara elitinriktade för att locka många deltagare? Och bara för att det inte är elitinriktat så behöver det definitivt inte klassas som eskadersegling. Kanske är det det ökande antalet elitbåtar som fått andra att dra sig undan???
    Detta är bara en vild spekulation utan några som helst bakrudsfakta.
    Jag har full förståelse för de som har “vinnar-inställningen” och som är rädda om sin båt. Inget konstigt alls med det. Men kan man verkligen göra alla nöjda?
    Tror att det är viktigast att se till så att alla som vill får möjlighet att delta (LYS-tal) och att
    se över alla kringarrangemang. Kanske en så enkel sak som subventionering / distribution
    av sjökort skulle kunna göra susen?

    // B

    // B

  19. Det blir jo litt patetisk å forsvare meg mot en gjeng bakstreverske nuller og kjerringer, men ….
    Færder 2005 utleid til en gjeng SVENSKER…...
    Færder 2006 var 1. eller 2. båt i klassen da storseilet delte seg i en sammen føyning (helt nytt)
    Dette er å betrakte som en siste kommentar fra meg. vil takke alle de som har ringt meg eller de som har blogget til støtte for de tanker jeg har. Til dere som er saklig uenig har jeg bare respekt, til de andre, er det bare å stå på så får dere seile TR helt alene.
    Ludvig
    ps. nye tanker (spesielt fra en normann)...”det er faali det!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *