Dystra miner när Tjörn Runts framtid diskuterades


Mötet började med att 4 Tjörn Runt-profiler berättade om sina erfarenheter. Högsta publikreaktionen tror jag gick till Per-Erik Johansson som brukar segla Stor-Triss: “Det är så roligt att segla Tjörn Runt att man skall segla så länge som möjligt, därför skall man välja en långsam båt.”

Bengt Falkenberg och Hans Oscarsson berättade om minutiösa förberelser, t ex hur viktigt det är att innan start kolla strömmen i de tre sunden efter bron. Beträffande nergången i antalet seglare de senaste åren jämförde Bengt Falkenberg med Vasaloppet: Om det hade saknats snö under de fem senaste åren, hur många skulle anmäla sig iår. (En jämförelse med vindfattiga Tjörn Runt).

Så långt var stämningen god, men det blev lite svårare då frågan gick över till “hur skall vi få fler att segla Tjörn Runt”. En seglara tog upp något som jag inte tänkt på, men som jag tror är mycket viktigt: Många nya båtar saknar LYS-tal. T ex finns det en (!) Bavariamodell i LYS-tabellen, och två Hansemodeller. Här har LYS-kommitén inte hängt med. Men det finns förklaringer även till det, enligt debattören: När man köper båt nuförtiden är det som när man köper bil, varje köpare väljer sin personliga utrustning, dvs för det första finns det många modeller och inom varje modell väljer man masthöjd, költyp, osv. Att ha varje variant i LYS-tabellen skulle kräva ett gigantiskt arbete.

“Då skaffar man sitt eget LYS-brev”, kan vara lösningen. Men det är inte så enkelt som det låter. För den professionelle är det inget problem att skaffa mätbrev, det är bara en liten detalj i ett stort projekt, men den “vanliga” TR-seglaren tycker det är jobbigt. Dels kostar det pengar och dels upplevs det som krångligt av den ovane. “Att segla Tjörn Runt skall vara enkelt”, var en åsikt.

Mycket annat diskuterades och den som tycker jag missat något viktigt är välkommen att skriva en comment.

Var det bättre förr? Jag minns mina Tjörn Runt på 80-talet. Efter målgång var det ibland hårt att ta sig till Marstrand, gärna med kall vind i näsan och ett annalkande mörker. Efter en god natts sömn, raska steg mot Bergs Conditori. På vägen dit en kort pit-stop i ICA-affären för att köpa GP. Väl framme vid Bergs val mellan frukostalternativ 1 och 2. Och sen kom njutningen, belöningen. Solen gick upp, kaffet underbart, och sen dök man ner i resulatslistorna. Tjörn Runt var fulländat.

Men goda, gamla tider kommer aldrig tillbaka. Nu gäller det att leva i nuet. Vad kan göras för att få fart på Tjörn Runt igen? Här finns oändligt med plats för dina åsikter. Klicka på comments och sätt igång!

22 thoughts on “Dystra miner när Tjörn Runts framtid diskuterades

  1. Nä du Arne, det var väl en trist och intetsägande rubrik. Var det det bästa du kunde komma på? Spillde du ditt krut i rubriksättningen om IMS kontra IRC?
    Vi som var med på mötet tycker nog snarare att det var ganska god stämning, trots vikande deltagarantal på TR. Tycker paneldeltagarna gav bra inlägg om sina relationer till TR och den efterföljande diskussionen kan vi väl bara hoppas att SSS kan ta till sig och omforma i ett stärkt event , för det är väl vad TR är?, i framtiden.

    Du såg lite trött ut därframme på första bänken men om du var vaken kan du väl istället sätta ner några av punkterna som diskuterades och se om dessa kan leda till en utökad debatt på detta forum. :-)

  2. Om mätbrevsförfarandet upplevs så krångligt att det bidrar till minskat deltagande kanske organisationen skulle kunna erbjuda LYScertsansökningshjälp.
    D.v.s en handledare som hjälper den osäkre båtägaren genom processen.
    Naturligtvis kan detta inte göras i anslutning till anlöp i Stenungssund, utan i god tid före.

    /David

  3. Bra förslag, David, i inbjudan till Tjörn Runt finns det en ruta: “Kryssa här om du vill ha hjälp med LYS-certifikat”. Bra!

    Arne

  4. Inte bara Tjörn Runt har vikande antal deltagare, så har även resten av kappseglingarna med stora båtar.
    Att göra det enkelt är ingen lösning som håller i längden. Artikleförfattaren mins hur det var förr och det är inte enkelheten som skänker nostalgi utan att det var tufft.

    Seglare älskar att berätta rövarhistorier om hur tufft, svettigt, läskigt och farligt det varit. En kuling blir lätt storm och frisk bris blir lätt styvkuling hos berättaren.

    Vasaloppet är vad det är för att det är tufft och jävligt jobbigt att åka det, men när man gjort det så har man åstadkommit något.

    Likaså är det med havskappsegling, när det är jobbigt och grisigt är det som roligast efteråt och man får mersmak på det hela. Det vill säga om man klarat sig helskinnad igenom svårigheterna.

    Jag tror på att man i kommunikationen ska lyfta fram det svåra, utmaningen, tuffa.

  5. Jag var en av de som satt i panelen och jag tycker nog att de flesta relevanta frågor togs upp och ventilerades. Allt är absolut inte negativt med Tjörn Runt och jag tror att intresset kommer att öka igen när vi fått några år med bra vind, får ett bättre samarbete med kommunen festarrangörer och krögare (se nedan) och om vi lyckas få fler nya seglare långväga ifrån och kan öka familjeseglandet.

    Vad jag tror är viktigt med Tjörn Runt för framtiden, vilket förstärktes efter onsdagskvällen på Mässan, är att det blir mer av en “happening” d.v.s det är seglingen som är huvudmålet, men lika stor del bör vara seglarfest då alla typer av seglare träffas och tjötar och har det trevligt. Där finns en stor potential för Tjörn Runt, att samla familjeseglare, entypsseglare och storbåtseglare. Jag tror Stenungsunds kommun har tagit Tjörn runt lite för givet att det sköter sig självt och jag tror att kommunen måste satsa mer på Tjörn Runt för att få tillbaka känslan av seglarfest. Det var någon som frågade om det finns någon “STenungsundsanda” där alla jobbar åt sammma håll, krögare, affärer, kommun, segelsällskap. Det finns det definitivt, men senaste åren tycker jag personligen att samarbetet inte varit som det skulle kunna vara för att “runtomkringaktiviteterna” skall bli bra. Det måste till något mer än bara sseglingen som drar folk till Tjörn Runt, det måste bli en trevlig fest och samvaro runtomkring mer än vad det varit de sista åren.

    Sen finns det en mindre småsaker som man kan förbättra som jag ser det:

    – båtplatser på fredag och lördagskvällen (inte helt lätt, men går säkert att förbättra) – Bättre service för långväga båtar (lyft o.s.v) – en bättre chans för småbåtarna att kunna gå i mål i händelse av lite vind (banförkortning). Ta resultatet vid mellantid vid Klädesholmen eller Stigfjordsmynningen) De flesta båtar är ju (eller har varit) små båtar – Bättre media bevakning. Varför är inte Sveriges Television intresserad av Sveriges största segling?

    Hans Oskarsson

  6. Har sett en trend från andra tävlingar där antalet båtar har gått ner men antal meter båt är i stort oförändrad. Finns det någon sådan statestik för TR?

  7. Det faktum att nya båtar får ett för högt lystal det var ju en bra ide då. Men som det är nu så är det inte lönt att starta ens om du skaffat dig en ny cruiser. En bekant till mig hade efter många års kappseglande i Express köpt nån fransk båt och ställde upp på en mindre kappsegling med sin gamla Express besätning dom blev ohjälpligt sist på lys och har inte synts till på banorna sedan den dagen. Det är kanske dags att stimulera alla nya båtägare i nya finna crusingbåtar gennom att sloppa reglen om högt lystal på nya båtar annars kanske vi sitter med en Accent som vinnare på Tjörn runt år 2025. Visst jag förstår iden med att hotta Mum båtar inte ska premieras men det är ändå skilnad på ny båt och ny båt.

  8. Bra Hans, det gläder mig att du var vaken när Arne inte verkade vara det :-)

    Eftersom jag var den som undrade om det finns någon “stenungssundsanda” så skall jag ta till fället att förtydliga mig här.

    Som jag sa så tycker jag att SSS verkligen under alla år jag har varit med visat att man är kapabel till att genomföra TR seglingsmässigt, logistikmässigt, säkerhetsmässigt med den äran. De gånger i början av -90talet vi åkte runt när det blåste i läckade träfolkbåt kände vi tryggheten från säkerhetsbåtar och jag tror inte det har blivit sämre idag. Bojar ligger utlagda och markerar stenar och resultatservicen har förbättras markant.

    Men som jag sa “Fun Factorn” har försämrats och mycket av det tror jag beror på att den välkomnande känslan man kunde uppleva när man kom upp på fredag e.m. någonstans på vägen förbytts mot känslan av att vi som gäster stör.
    Precis som du beskrev har TR för oss ända sen Maxi Racer-tiden på 80-talet varit en kappsegling i goda vänners lag. Nuförtiden samlar vi ihop ett gött gäng (6-7st) och ser det som en festlig helg som också innehåller segling. Kan det egentligen bli bättre?

    Men känslan som jag upplevt och dryftat med andra, som liksom vi visserligen fortfarande kommer till TR, är att när SSS lägger ner ett hästjobb på detta arrangemang så ställer inte resten i Stenungssund upp. Man möts idag av sura hamnvakter vid stenungsbaden, resturangerna vid torget har idag så låg kvalitet på det man serverar (sk TR menyer) och allmänt känns det som vi är något som katten släpat in men går att tjäna pengar på.

    Att lägga en hel helg i dagens stressade värld, med allt som “måste göras” och familjer som skall ha sitt kräver, tror jag, att “hela paketet” upplevs som KUL.
    Att få höra att TR i dag inte har något som hellst samarbete med Stenungsbaden / Choice Hotel gjorde mig förstummad. Vem ansvarar för detta? Låter som personkemi som krockat. Antar att Stenungsbaden drar in en och annan krona denna kväll och jag kan inte tänka mig att de inte skulle vara intresserade av att denna intäkt fortsatte. Byt kontaktperson hos SSS!

    Några konkreta idéer; Skicka häckstagsvimpeln hem till de som anmält sig tillsammans med tidningen som brukar komma strax före. Med vipeln i akterstaget får man gratis (alt subventionerad) bryggplatsavg.

    Ge deltagarna på resp båtar ett inplastat kort som ger köföreträde på krogarna och fritt till tältet vid torget. Seglare vill känna sig lite speciella, något som Marstrandsregattan missade några år men nu har insett till fullo igen – och deltagarantalet ökar.

    Att säga att SSS inte har någonting att säga till om när det gäller utarrende av tält till krögare och därför tvår sig fria från den låga kvalitén håller inte. Med en sån inställning skulle Göteborgskalaset vara dött för länge sen. Stenungssund kanske behöver ett Stenungssund & Company???
    Skämt åsido, en samverkansgrupp med en gemensam agenda borde inte vara så svårt att få till i denna trevliga stad.

    Vidare framfördes förslaget att försöka locka till sig fler entypsklasser och premiera dessa med särsklida pris. För att entyp skulle räknas krävdes 25 startade ??!!?? Hoppsan !! Fler än för att behålla SM status…... Kändes dock som SSS tog till sig av den kritiken och kunde överväga startfält om 10st istället. Bra isf. Det, tillsammans med en uppmaning till klassförbund och flottiljer om att lägga TR som en delsegling i resp cup skulle kunna öka antalet båtar.

    Avsaknaden av lys-tal till nyproducerade båtar togs också upp. Vi vet alla att Svenska Lyskommitén sover och lär antagligen fortsätta. Men vad är det som hindrar att använda norska lystabeller för de båtar som inte finns lys-satta i SWE? Har det med sanktionen (monopolet) att göra?? Klart att Bavaria i olika storlekar, oavsett vad vi tycker om dem, skall få delta. Vem vet det kanske lockar 10-12 36:or och de får egen entypsklass….
    Hanse, Elan, Jeanneu m fl nämndes också här.

    Sen verkade det också finnas (har funnits) en ambition om att få fler att stanna kvar till söndag. Skickar därför en passning till Sunneskär. Varför inte anordna en frånfartssegling i samarbete med SSS? Kanske med målgång vid Rivö huvud.

    Slutligen. Jag får en liten känsla av att SSS kanske har blivit lite bländad av de fartmaskiner och proffsbesättningar som deltar. Inget fel i det, det kan man ju bli lite till mans. Men min känsla är att för dem behöver man inte krumbukta sig. De kommer för att; a) de måste visa upp sig och sina sponsorer, b) de kommer om seglingsledningen gör ett bra jobb. På b) vet vi att SSS gör ett bra jobb och på a) är det en samverkan av mediabevakningen och publik.

    Men för resten av deltagarna, den s.k. bredden? Vi som inte aspirerar på att vinna men är glade om vi slår brygggrannan, kompisen eller någon av de vi tampades med förra året. Jag kommer tillbaka till “Fun Factor”. Det måste vara kul rakt igenom.
    Utan bredd – ingen topp….

    Lycka till SSS

  9. Det där med höga LYS-tal på nya båtar tenderar att bli ett moment 22. För att få fram ett rättvist LYS på en ny båttyp krävs det resultat, dvs att folk kappseglar aktivt med båtarna. Om LYS-talet sätts (för) högt avskräcks folk att deltaga = LYStalet ligger kvar på en (ev) för hög nivå.
    Men vad är det som gör det så svårt för den SSF’s LYS-kommitté att LYSa nya båtar?
    Deras Norska kollegor verkar ju klara av det – tom med alla olika Bavariamodeller….
    Är det så illa att man inte premierar LYS-segling utan hellre träter om det är IRC eller IMS “som gäller”.

  10. Det som gör det svårt för SSF’s LYS-kommitte är tid. Det är nästan omöjligt att rekrytera medlemmar och de som gör jobbet kämpar på så gott de orkar. Norsk och Svensk LYS är inte lika och från och med i år kommer systemen att heta NORLYS och SWELYS för att markera skillnaden. Om folk tror att det är grönare på andra sidan kölen skall man vara medveten om att ALLA norska båtar skall ha mätbrev, dvs även de som står i tabellen. VARJE båt måste mätas av en mätman och mätbrevet måste förnyas VARJE år (visserligen utan ny mätning) vilket kostar en slant för båtägaren men ger LYS-organisationen mer resurser….....på ett sätt tycker jag den norska inställningen är sundare men det verkar inte vara det som efterfrågas i Sverige…=/

  11. Borde inte det ligga i Bavaria-handlarens (Ellen Yachting) intresse att samtliga modeller faktiskt får ett lystal. De är ju väldigt snabba med att berätta om vilka lystal båtarna “har” när de säljs t.ex under båtmässan.

  12. Tycker faktiskt att ett av de större problemen kring tjörn runt är “raggar” festen på Fredagen i Stenungsund som komunen anordnar. Den har inget med segling att göra, och om vi är med i år kommer vi definitivt inte lägga till i Stenungsund!
    De få år som jag varit med har förändringen varit enorm. Från att man mest såg seglare på kajen i stenungsund till att idag mest ser fulla ungdomar eller motorbåtsägare. Vist finns segelbåtarna där men besättningarna är i minoritet. Det förändrar det hela från ett seglings evenemang till ett allmänt fylleslag, där det viktiga är att allt är billigt med dålig kvalitet som följd. Det är ju lite skillnad på vad seglare är ute efter jämfört med vad en full 15 åring vill betala för.

    Jag kanske är överdrivet negativ, men vi fick ca 1 timmes störd sömn då motorbåten bredvid undehöll oss hela natten samt att ett gäng överförfriskade 40 åringar i en motorbåt rammade oss ca 02.00 när de skulle lägga till för att dricka lite mer. Tyvärr stoppade mina kompisar mig när jag skulle sabbotera deras båt med en kniv, så jag fick inte en tillfredställelsen av att veta att deras båt var mer skadad än de gelcoat skador som vi fick.

    Med andra ord lägg ned festivalen eller vad det nu är i samband med tjörn runt, så att det blir ett seglings evenemang!

  13. Det kom ett förslag under mötet att båtleverantören skulle sätta LYS på sina båtar. Hur skulle det se ut tror ni? Ta ett färskt exempel. När Bavaria 35 Match seglades första året på TR placerade de sig minst sagt uselt. Varför, jo dom fick LYS tal efter de data från Bavaria lämnat ut. Det framkom snart att en sådan båt väger närmare 6 ton äd de 4,5 ton som uppdgavs av Barvaria.
    Ser ni någon risk i att en båtleverantör skulle sätta för låga LYS?

    Sveriges seglare har det LYS system de förtjänar.

  14. Jaha det verkar som om LYS är på väg att självdö. Efterhand som båtflottan förnyas (vilket går fort nu) så seglar det omkring en massa båtar med inget eller för högt LYS. Och LYS kommiten har inga resurser utan bygger sit jobb på idielt arbete.
    Och de som vill kappsegla väljer att segla klass eller IRC eller IMS vilket kräver ett stort jobb och en delpengar för att komma i åtnjutande av ett mätbrev. Självklart vill ingen som har tänkt sig att deltaga på en kappsegling per år TR göra detta offer.

    Framtiden är följande när idealisterna har lagt av och 70 talsflottan är vrak så kappsegas det bara med proffs i hotta båtar. Vi andra tittar på TV. Såg ni så tätt det var mellan de fem båtarna på Tjörn runt i år.
    Nej usch vad syniskt jag var nu .

  15. Jag ser mycket positivt för framtiden med Lys eller vilken handikappsegling det en må vara trots inbiten entypseglare. Jag tror t.ex. inte att det måste vara något samband mellan nedgång i entypsklasser och nedgång i Lys. Det borde ju vara så att de saom seglat aktivt t.ex. i entyp kanske vill fortsätta segla på något sätt och då kan en eller två seglingar per år räcka t.ex. Tjörn Runt + någon mer “skojsegling”. Utmaningen blir ju som sagt att samla familj, entyp och storbåt (IMS- båtar och annat) i samma segling under hyfsat rättvisa förhållanden och då finns det väl idag inget bättre en Lys? Sen håller jag med Peter K ovan att “Fun factorn” är väldigt viktig om man skall få med deltagare från alla läger.

    Jag förstår att Roland ovan skämtar, han blir nog inte av med 70-talsbåtarna på 50 år! Frågan hur man bedömmer LYS på nya båtar i relation till de mer beprövade är naturligtvis väldigt viktigt, känns väldigt subjektivt ibland och där borde man väl kunna göra en mer beräknande bedömning av nya LYS tal?

    Hans O.

  16. Jag tycker det är enormt bra, att det är så många som har olika synpunkter, men ändå har samma målsättning, nämligen att vända trenden och att få fler båtar med till TR. Jag hittade exakt samma debatt från år 2003 på:

    http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=281.

    Absolut ingenting har hänt sen dess. Största problemet är Lys-talen. Problemet har dessutom inte blivit mindre med tanke på nya båtars konstruktion. Det är inte bara folding-propeller eller spinnaker som påverkar farten. Nej numera har vi rullmast med standardsegel, rullmast med high-techsegel, full-lattestor, djup eller grund köl osv.

    Men för h-e teknikaliteter skall väl inte få stoppa möjligheten att få delta i en seglings- och folkfest? Mitt förslag är att man har några öppna klasser med någon form av genomsnitts Lystal, beroende på längd eller vikt på båt. Någon millimeter rättvisa får vi ändå aldrig. Kalla det amatör eller familjeklasser, även om det bland dessa båtar säkert finns många seglare med tunga meriter.

    Det får gärna vara tufft ute på havet, men det skall inte behöva vara jobbigt att anmäla sig.

    Går man in på Bavaria-klubbens hemsida, kan man dock se att nedanstående Lystal har delats ut till enskilda båtar, anmälda till Tjörn Runt 2004.. (endast bavaria, inga segelnummer, namn eller liknande med – bara båttyp, utrustning och lys):

    Bavaria 32 SGF 1,16
    Bavaria 35 Match -KV 1,25
    Bavaria 35 Match SGV 1,29
    Bavaria 35 Match -GV 1,26
    Bavaria 35 Match SGV 1,29
    Bavaria 36 SGV 1,27
    Bavaria 37 -GF 1,18
    Bavaria 37 -GV 1,18
    Bavaria 38 SGV 1,25
    Bavaria 38 SGF 1,24
    Bavaria 38 Match SGV 1,33
    Bavaria 44 SGV 1,27

    Endast Bavaria 34 finns med i senaste Lystabell

    Om man har en ny båt, typ Bavaria 35 Match SGV med Lystal 1,29, måste varje ägare mäta sin båt och fylla i en blankett själv och skicka in till SSF. Detta kostar 400:- första gången, och därefter 200:-/år. Om man endast deltar i TR upplever jag det som ett hinder för många och en onödig byråkrati. (SSF borde ju uppmuntra kappsegling inte tvärt om)

    Det finns numera en enkel lösning på problemet. De båtar som inte finns med i SSF:s lystabell får använda Norsk LYS Standard pr. 10-02-2007

    http://www.seiling.org/
    Ett annat problem som Peter K tog upp, – att alla försvinner från Stenungsund direkt efter målgång, istället för att deltaga i folkfesten.

    Om det finns intresse för en frånfartssegling på söndagen, skall vi givetvis inventera våra resurser och se om det finns intresse för ett sådant arrangemang. År 2008 har vi 40-års jubileum för Sunneskärs Tillfartssegling Tjörn Runt. Om inte förr, så kanske detta är en bra idé att genomföra då.

    Slutligen vill jag önska alla välkomna att delta i årets Tillfartssgling den 17/8 med samling kl 8.00-9.30 på Sunneskär.

    Olle Grundell
    SBS Tillfartskommitté

  17. Et lite innspill fra en normann om deltok i 2004 og ikke kommer tilbake i regattaens nåværende form. Hva er det så jeg ikke likte?....
    1. Vi startet 90 båter….etter 10min skulle alle under broen samtidig. Det smalt og galssfiber og karbon sprutet i alle retninger. Etter min mening helt uforsvarlig, stor forskjell i båtfart og altfor mange båter i samme start. Det var 10 min starter, man kunne lett hatt 1/2 anntallet og 5 min starter. Vi klarte oss uten kolisjoner eller protester, men jeg som eier likte meg IKKE. Hvordan forsikrings selskapene dekker en sånn manøver er meg en gåte.
    2. Det er altfor få begrensninger i løpet. De som risikerer mest (seiler det det etter kartet ikke er vann, eller etter kartet ikke er nok seilhøyde til luftspenn) vinner en masse. Nok en gang mener jeg at måten arangsjøren legger premissene feil. Vi så minst et dusin grundstøtninger, dette er etter min mening delvis SSS sitt avsvar da det ikke er noen begrensninger.
    Det hadde vært en fin regatte hvis det hadde hvert OMP”(other peopls monny)”.
    Men som reder og ansvarlig deltar jeg ikke med min båt en gang til.

    ILLE MORO seil hilsen fra
    Ludvig Daae
    NOR 10910

  18. Olle G
    Menar du att var och en skall få välja själv norskt eller svenskt lys om de skiljer?

  19. Ang. LYS så har Roland en poäng hur många nya båtar mäter enl. byggarens specifikation.Gäller även g:a båtar men där har ju statestiken ordnat till det. Inte ens one design-båtarna stämmer med leverantörsspecen. Men det här är kanske mera ett marknadsföringsproblem då lätt o snappt säljer. Inte undra på att båtar får fel mättal. Det är bara o bita i det sura när man väger båten o den är 500kg för tung

  20. Varför låsa sig fast med LYS om man nu tycker att det är ett stort problem.
    Det finns ju andra respitsystem att använda på TR i stället.

    Välj ett system som beräknar mätetalet så slipper man den empiriska delen, “tyck”-faktor och förhöjt mätetal på nykonstruktioner.

  21. Nu har jag suttigt i två timmar och funderat….detta kom jag fram till. Hoppas det kan medföra något konstruktivt till debatten….

    VARUMÄRKE
    Tjörn Runt är en folkfest. Media tycker detta är intressant och skriver om lille kalle 1/2 år tar sitt första dopp i förgrunden av alla båtar…Agda 75 följer sitt 40-ionde TR på Kyrksunds klippor…etc. Det e detta som media gillar i Sverige. Till detta gör man ett hyfsat stort repotage om totalvinnaren. Vi alla vet att media gillar vinnare, så har det alltid varit och kommer nog att bli.
    Här vill jag gå tvärt emot alla andra och förslå större medialt intressee för totalvinnaren. Då förstår vanliga medborgare vad det handlar om och TR får ett starkare varumärke. Se på Match Racet på Marstrand…undra hur många som hade kommit dit av de över 100 000 som besöker tävlingarna utan reklamen som mer riktat sej mot “folfesten” än vad deltagarna heter….

    LYS
    Jag är dålig på när LYS tabellen togs fram för första gången men om det gjordes under 70-talet så borde dagens produktlanseringar vara ringa problem mot vad de borde haft då...
    Om nu tillverkaren säger att en båt skall väga 4,5 ton och den får ett LYS tal och ägaren klagar att båten inte seglar upp till detta. Sedan väger de båten och den väger 6 ton så ser jag inget problem i LYS-talet….problemet är väl att ägaren inte plockat ut båten ordentligt. Exempel: Hur många Maxi 95:or placerar sej bra i LYS sammanhang? SVAR=2 stycken av ca 1200. De heter NORDIMAR och RÖDLUVAN. Dessa båtar är optimerade efter klassregeln (LYS).

    LYS-SPANNET
    Här ser jag inte heller något problem….kommer man i topp i sin startgrupp så vet man ju att man seglat bra Du har då iallafall tampats mot 50-60 båtar.

    IDEELLA ARBETET
    Båtklubbarna borde jobba och lobba TR mer på en ideell nivå! Argument som “varför skall jag jobba gratis för andra som tjänar pengar på detta” håller inte anser jag. Vi får inte glömma egetintresset och att TR till stor del är till för att roa oss seglare.

    PROCENTRÄKNING
    Om vi tex är 4 startande båtar från Lerkils Båtsällskap och lyckas lobba 2 till så har vi iallafall ökat vårt deltagande från LBS med 50%. Skulle alla klubbar göra detta så skulle det vipps vara 750 st startande istället för 500…inget helt omöjligt arbete.

    TR KRITIK
    Lägg starten utanför Brattön.
    Meddela vid 13-14 tiden ifall avkortad bana gäller. Inget svårt med snabba RIBB båtar tex.
    Få igång sammarbetet med Stenungsbaden igen.
    Skapa ordning på tävlande båtar och icke tävlande båtar i hamnen.
    Första start klockan 09.00. Kartad bana (utlagd start och tidigare målgång) jämnar ut.

    GRATTULATIONER
    Resultatservicen funkade perfekt. Satt i Arnes X99 och fick se vår preliminära placering uppdaterats kontinuerligt redan efter någon minut efter målgång förra året (Laptop).
    Säkerheten kring bana upplever jag som bra. Var inte orolig någon gång under blåsten 2004.

    Oj va klockan blev mycket. Ses på båtmässan imorgon:-)

    Stefan Blom

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *