Går det att få fart på Tjörn Runt igen, eller är det kört?

HUR ÖKAR MAN ANTALET BÅTAR under TJÖRN RUNT !?

Vi Hans Pettersson Sylvan , H.P ( HBK , STSS) och Tor-Anders Arby ( SVSS, STSS)
( sittande i F.D.Bohuslän Dals styrelse) hade långt gångna idéer hur man skulle göra Orust Runt attraktivare. Några av dessa idéer borde gå att överföra till T.R. Ingen av oss vill väl att T.R. ska röna samma öde , Vem trodde att Swedish Match skulle försvinna ( även om de nu uppstår till 2007 igen)
Kom gärna med tips till Tjörn Runt kommittén ( som är positiv till denna enkät) kanske kan de redan till nästa år införa något nytt ,om gensvaret är stort till någon punkt.
Anonyma insändare accepteras , men det vore bra om namn , båt typ , eventuellt antal seglande T.R. alt , ” tänker ställa upp” om signeras.
Vi vill ha in synpunkter från ”elit” till glada ”amatörer” , ni som aldrig skrivit på ”Regatta .nu” passa på nu ! Blir detta lyckat kör vi vidare med andra kappseglingar , allt för att öka antalet kappseglare , segelbåtar finns det gott om! Har ni synpunkter på bara en punkt , OK bra det med!

1.FLER VINNARE . Hylla alla startgruppsegrare o speciellt stor entypsklass bättre o större
Fördel: Tidningarna kan skriva om fler segrare , större reportage.
Varför inte ta bort den ensamme segraren

2.STARTEN Flytta ut den i Hakefjorden , Snöholmarna?
Fördelar: Renare start , inga incidenter under bron , kortare bana, eventuellt starta senare kl. 0900 ?
Nackdelar: Ingen publik under bron , startpaviljongen kan ej användas

3.OMVÄND STARTORDNING , Tillbaka till den gamla ordningen , Små båtar startar först
Kanske större intervall mellan startordningen 15 min?
Fördelar : Publiken stannar kvar längre för att vänta in de större. Mindre båtarna kommer tidigare i mål ( det är ju de som behöver mer tid på vattnet)
De får även möjlighet att ”se” det stora båtarna ( förhoppningsvis när de gått i mål)
Nackdel: Risk för Kalabalik som det var några av de första T.R. åren, men det borde gå att undvika med längre bana för de större med högt lystal, de rundar förslagsvis Dyrön Åstol
( eventuellt ännu längre, borde gå att räkna ut relativt enkelt) samt måste gå ut vid Eggskär

( Försäkringsbolagen borde vara positiva till detta)

4. EN VÄG in i STIGFJORDEN för de större båtarna (norra kraftledningsgatan)
Fördel: De med masthöjd i gränslandet chansar inte den kortaste vägen.

5. MÅLET , flyttas till Hälsön
Fördel : Kortare bana . Seglarna o försäkringsbolagen slipper dyra grundstötningar sista delen

6. RADIO , Radioutsändning, Fördel: Seglarna o publiken kan få direktrapportering om ställningarna i startgrupperna under seglingen samt lite intressanta reportage

7. BAVARIA grupp , borde finnas en speciell startgrupp , eftersom detta troligtvis är Sveriges för tillfället mest såld båt

8. STARTAVGIFT, Varför inte lägre startavgift för de som aldrig seglat ( 100:- ?)

9. LILLA TJÖRN RUNT , omvänd startordning där med , de yngsta startar först , kanske även det med större intervall mellan de yngsta , 15min? , 13 , 14 o 15 åringar seglar i stort sett lika fort. Ta bort tidtagningen! Lyft fram segrarna i respektive åldersklass , Ingen enskild segrare. Dela även på deltagarna i svart startgrupp , 15 o 14 åringarna har egen startgrupp.
Man tävlar enbart med sin åldersgrupp. Ut med en extra boj norr om Stenungsön.
Eftersom tidtagningen ( o även sent startande nybörjare) har försinkat resultat tabellen , finns det nu möjlighet att förrätta prisutdelningen mycket tidigare ., fler långväga resenärer skulle uppskatta detta.

49 thoughts on “Går det att få fart på Tjörn Runt igen, eller är det kört?

  1. Håll absolut fast vid att enbart utse en segrare, motsatsen är nämligen en av de faktorer som gör segling till en usel publiksport som är svår för icke insatta att förstå.

    Vända absolut inte på startordningen, rättvist blir det ju givetvis aldrig då båtar som tävlar mot varandra startar vid olika tider men bättre det än att de större båtarna med ambitioner skall behöva segla igenom ett helt fält med mer eller, som oftast, mindre erfarna och långsammare ekipage.

    Argumenten för att flytta på starten förstår jag inte alls, starten och kaoset under broarna är ju ett av de få intressanta passagerna på hela sträckan. Se tillbaks på årets upplaga, med de förhållanden som rådde fanns i pirncip de enda strategiska svårigheterna just vid passagen av broarna/öarna. Hur resten av banan skulle seglas var tämligen givet.

    Radio kan vara en bra grej, tycker att du Tor_anders gör ett mycket bra jobb med driektrapporteringar via mobil, mycket viktigt för publik och tävling.

    EN väg in i stigfjorden är ett mycket bra förslag, att ha den motsatta ordningen är både korkat och osportsligt.

    Målet ligger bra där det ligger men lägg in en banbegränsning så att de små båtarna inte får en fördel av att kunna gena den sista vägen över åkern.

    Bavariagruppen måste vara ett skämt. Varför i hela världen göra en separat grupp av trötta campinggavnar? Är det säljande för tävlingen i media? Tvärtom givetvis… Ett förslag kan vara att istället lägga fokus på CB66 och se till att man får dit kända profiler och svenska/internationella proffs.

    TR behöver fräschas upp och satsa på att locka dit fler seriösa race-ekipage och en satsning borde sjösättas för att få dit fler norrmän, de gillar ju buskkör (faerdern…)

    Vad TR absolut saknar är exklusiviteten kring arrangemanget, det borde vara fler aktiviteter för SEGLARNA och VIPs innan och efter racet, seglarbar, företräde till baden osv. Nu vet jag att man jobbar på att få sandhamn och GR än mer åt det hållet men ändå ligger det racet ljusår före raggartävlingen TR.

    Är förvänad över att tävlingens sponorer inte syns mer på havet, tänk VOR, större motorbåtar med VIPs och press som bjuds på bubbel och kaviar, likaså efter racet i en VIP/sailors bar där speciella och intressanta seglarprofiler, vinnare och annat får mixas med sponsorer och berätta om hur salt havet är.

    Lilla TR har jag ingen uppfattning om.

  2. Jag tycker att alt 3an låter mycket bra bortsätt att jag inte tycker dom större båtarna ska behöva segla en längre bana utan ha kvar den gamla T.R banan. Det gör då att dom som seglar mindre båtar och nu startar långt efter alla andra kommer inte bara behöva “åka med” som en i mängden utan kommer då istället få väldigt mycket mer att göra för att hålla dom snabba båtarna bakom sig och de blir då mycket mer tävling över det hela när inte alla båtar runt sig går lika snabbt.

    Mvh Philip

  3. Hej,
    Seglar en J 133:a och var förr flitig Tjörn Runt seglare.
    Tillhör Halmstads Segelsällskap.
    Har på senare år avstått då jag tycker “genvägen” vid Klädesholmen lockar till för stora risktagningar och jag upplever det därför som orättvist att sådana risktagningar blir ett måste för att vara långt fram och upplevs som ett måste.
    Omvänd startordning är ett fint förslag.
    Jag kommer om genvägen tas bort.
    Mvh och Lycka TIll
    Lars

  4. Tycker att alla dessa tankar är värda att överväga! Bra med omvänd start, bra med slopad totalvinnare som bara är löjlig då alla vet att det seglas under så olika förhållanden (gäller även LTJ).

    Om man skall starta på Hakefjorden är väl en smaksak, antingen gillar man trängseln under broarna, vilket givetvis är festligt, men knppast något som tillför kappseglingen något, eller så startar man ute på fjorden vilket tilltalar kappseglarna!

    Snen tror jag att man inte skall underskatta det verkliga inslaget av folkfest, det måste finnas utrymme för “bröderna Bärs” och “familjen Svensson med Grundsundundskläder”! Hur många har inte varit på kräftskiva, svingat de lurviga på Stenungsbaden, och dragit i sig en halv special och en stockholmare (pucko) på småtimmarna, somnat i sittbrunnen i, förhoppningsvis, sin båt.

    Om vi tar detta jippo på för stort allvar, då missr vi hela grejen, för hur kul och presigefullt är det egentligen att segla runt Tjörn? Media tenderar ju som alltid vinkla den folkliga sidan av tävlingen, blir det för elitinriktat men utan de riktigt stora stjärnorna – ja då faller det pladask ändå!

    Lilla Tjörn Runt – seglingens Vasalopp, fast roligare! (jag bjuder på den)

    Abbe

  5. Abbe,
    tjörn runt är ju trots allt en av de tre största kölbåtsseglingar som finns i norden, om inte den största (i antal deltagare). Så lite prestige måste det ju ändå vara, eller? och dessutom är ju många rutinerade seglare med.

    detta året, 06 fick ju tom T.R ett heltimmesprogram i tv8 vilket i och för sig hade reportrar som varken var insatta eller entusiastiska för seglingen. men ändå 1 timme TR i tv är ju ett steg framåt.

    Annars håller jag med om det som “philip” säger ovan.

  6. Hej!!

    Röstar helt klart på alt. 2.
    Att komma igenom “bleket” under broarna är det som gör att jag funderar på om jag skall vara med eller ej kommande år. Det går säker bra om man har en stor båt med hög mast, men vi som seglar en sportbåt med förhållandevis låg mast har det bra tråkigt 1:a timman.
    Så, flytta starten några distans utåt-

    mvh Thomas

  7. Publicera en lista på vem som har bäst sammanlagda resultat de sista fem åren varav tex 3 eller 4 kan räknas.

  8. M,

    Ska Tjörn runt överleva är jag övertygad om att inriktningen måste vara av karaktären folkfest. Kommer inte barnfamiljerna, kompisgängen och alla glada amatörer kommer tävlingen att självdö.

    Varför måste man göra allt så jäkla seriöst och så fort man pratar om kappsegling utesluta merparten av de seglare vi har i det här landet. ( Det är ju inte så många som lever på sin segling. De som gör det tävlar nog redan i andra format.)

    Klassindelning är ju jättebra. Om Bavaria-seglarna vill åka ut på sjön och tävla mot varandra i en egen klass och det kan locka fler båtar till tävlingen är det i min värld en bra ide, det behöver väl inte utesluta att en totalsegrare kan utses för hela tävlingen ?

    Var det inte en Accent som vann i år, duktiga seglare kan nog vinna i en Bavaria också, har för mig om att Collberg kom på pallen i en Bavaria…

    MVH Feffe som inte seglar Bavaria.

  9. Utfäst ett pris för bästa juniorbesättning så får vi troligtvis fler duktiga juniorer som deltar. Omvänd startordning låter bra risken är bara att det inte är någon vind i dom tidiga starterna när dom redan långsamma båtarna startar, det spelar dock ingen roll om det bara är vinnare i startklasser.
    Mvh
    Gerhard

  10. Håller med Feffe. Måste allt man gör vara så jädrans seriöst alltid. Har varit med TR i 15 år i sträck.
    Är även med i andra kappseglingar, men TR är för mig en tradition. I just TR så är det för att se andra båtar, få ett par öl efteråt å snacka om dagen.
    När jag snackar med en del andra som också har båt, så säger dom att de inte ställer upp för att de tycker att de inte är tillräckligt bra för att slåss mot de andra.
    Jag tror det har med samhälls klimatet att göra.. Kommer man inte tillräckligt bra till har man gjort bort sig.
    Ungefär som “har man ingenting sagt, så har man inte gjort bort sig”.
    Många har glömt själva grejen, att man seglar och har kul bara..
    Den inställningen har jag, fast på banan är jag en jävul. Men efteråt kan man bara njuta av att gjort banan.
    Tyvärr tror jag att man får svårt att bryta trenden med färre båtar. Båtarna blir större, svårare att få folk att komma med pga alla är upptagna med jobb eller dyl.
    Men att det varit kass med vind har nog också dragit sitt strå till stacken.
    Genvägar hit eller dit, de flesta har väl alternativet att ta vägen genom de olika alternativen.
    Det tillför bara lite mer spänning till tävlingen, hur ofta har man inte grunnat under seglingen ifall man valt rätt väg eller inte. Tagit koll på någon speciell båt och jämfört. Hade jag varit utan de funderingarna hade inte tävlingen varit lika kul.
    Jag känner en som vunnit och vad jag föstod att det bara ledde det till avundsjuka och LYS snack. För jädra dåligt, istället för att glädjas med någon som gjort bra ifrån sig.
    Tyvärr ser jag seglingen bli en alltmer sponsor sport, visserligen har jag en ganska stor båt, men att kappsegla i en trissjolle mot andra är precis lika kul som att segla stora dyra båtar mot färre andra likadana båtar. Det som skiljer är banlängden bara. Taktiken och spelreglerna är det samma eller?.
    Jag skulle gärna se att alla som har segelbåt såg till det roliga mer än det seriösa. Så skulle många inse att hornen växer på banan, och inte innan, eller efter.

  11. Bland alla förslag så tycker jag att jens förslag är det absolut bästa. Övriga förslag verkar bara vara sedda utifrån den egna båten…....
    Flera vinnare jag fattar inte iden…..Gör man som Jens föreslår så kommer man hitta alla totalvinnare de senaste åren i toppen på just den listan…...
    Jag anser att de flesta av förslagen skulle bara ta bort det som gör Tjörn Runt till den roliga tävlingen det är.
    Att inte starta innan broarna och inte köra innanför vid klädesholmen, att inte gå imål för att det är smalt….......? Vad är det kvar som gör seglingen unik?

    Ändra startordningen är helt ok. Problemet är att det blir säkerhets problem av den typ som man hade på Fearder innan man ändrade där så att dom stora startar först. Samt att små båtarna får vänta ytterliggare någon timme innan vinden kommer…...

    Satsa på marknadsföring, Lägg en del av alla annonsintäkter på en proffsig PR byrå som ser till att Folkfesten kommer ut i media.
    Boka bättre vindar…...

  12. Att komma med nyheter till en tävling är oftast bra, inget kan vara för evigt. Inte ens TR.

    Bra ide med att flytta ut starten, varför ligga still och guppa i kanske över en timme i strömmen under bron. Samma med målet – flytta ut. Känner massor av seglare som avstår TR just av denna anledning. Banan blir kanske bara kortad 2 distans max. Detta går ju lätt att förlänga om man vill t.ex. med en rundning i Marstrands hamninlopp vid skallens fyr. Tänk er vilket lyft för racet och publiken. Kanske 12.oo-14. 00 på lördagen
    50 000 personer på skallens fyr.

    Totalsegraren är inget bra , då man inte seglar under samma tid på dygnet, inte har samma masthöjder etc. Varje startgrupp har däremot väldigt lika förhållanden och även liknande fart och storlek. Lyft fram dessa. Det är bara ett 20 tal seglare som satsar på att vinna totalt. Dessa kommer ändå. Hur kul är det att tala om t.ex.: “Jag kom 1:a med min nya X 35, tvåa kom en Accent från 1980 och trea en stortriss från 1970.” (Mycket bättre på Faedern då låter det så här istället: “Jag vann racingklassen för 35-37 fotare.”)

    Omvänd start = självklart mycket roligare för fler, starta de minsta 09.00 , de största 11.00 och alla kan vara i mål 16.00
    Alla sprider ut sig ändå. Bra med att låta de mindre båtarna slippa Martstrandsbojen.

    Ha totalsegrare för stora resp. lilla klassen, som i början av TR historien, om man nu ändå vill behålla totalsegrare.

    Du M, ja ska rekommendera dig en plats i historiska utskottet och en kurs i att tänka possitivt. Eller driver du med oss kanske ???

  13. Rundning av en boj i Marstrands norra inlopp låter som en kanongrej

    Kul med lite ny bansträckning också. Då kan man välja nya vägar utefter Hakefjordens sydostsida.

  14. Äh du med 30 TR starter, varför detta påhopp?
    Med 30 starter är du nog betydligt närmre historiska utskottet än mig.

    Mitt förslag var ämnat att skapa mer “drag” och mediaintresse runt tävlingen och må då vara att en del av folkligheten får stryka på foten. OM TR skall för ökat kommersiellt/medialt värde så är det direkt kontraproduktivt att göra show av 35 år gamla båtar som med lika gamla och halvt skotade segel fladdrar runt ön med en back bärs i kölvattnet.

    Nu kommer ni nog kalla mig elitist och en negativ dryg jäkel men ovanstående bild stämmer illa med min syn på kappesgling. Min mening är att sådan publicitet är negativ för kappseglandet i sverige, hur skall vanliga företag och beslutsfattare inse att segling också är en elitidrott när deras bild av segling är som hämtad från TR, baden och SOS?

  15. Har seglat många TR med goda resultat och får väl anses vara en av “de där 20 st” som satsar på totalseger när jag seglar. Dock tar jag – och andra seriösa med mig – främst klassegern som den rättvisa och riktiga. Totalseger är bara en riktigt kul bonus (om den nu skulle inträffa…).

    Trots jag själv är en “hårdsatsare” så måste jag säga att det absolut viktigaste för att TR skall fortsätta leva är att locka den stora, glada massan av seglare. Många av förslagen tycker jag andas väldigt mycket fokus på den egna “hårdsatsningen” / båten och inte på att få TR att åter växa. Förslaget med en rundning utanför Marstrand var dock en bra, publikfriande idé.

    Var nyligen inbjuden av KSSS för att diskutera vad som kan göras för att åter få Gotland Runt att växa – även GR har drabbats av nedgången. I diskussionen var det uppenbart att man glömt bort “fundamentet” på seglarpyramiden (dvs alla seglare i “normala” båtar) och istället fokuserat på “toppen” av pyramiden – dvs ett fåtal stora, kommersiella projekt (VO70, 60-fotstrimaraner etc). Resultataet har blivit att de mindre, normala båtarna inte längre känner sig välkomna och de har på senare år minskat kraftigt i antal. Låt inte TR gå åt samma håll!

  16. Feffe,
    klart att man kan vinna med en bavaria under LYS och jag tycker att det är synd och fel. Tävlingar skall vinnas av tävlingsbåtar och inte av husvagnar på vattnet. Det är fel på mätreglerna och rent pinsamt för seriös kappsegling att media och allmänhet skall tro att båtar med teak, mahogny, micro och ankarspel skall kunna tävla och vinna mot mumm 30s, gp42or och andra RACEbåtar.

    Jag vet att det är många som tycker det är sithäftigt att kunna ställa upp med sin gamla accent och vinna mot nya dyra maskiner och i hjärtat håller jag med om att det är en fin tanke men för att segling skall kunna locka pengar och bli en medial sport så är det, som jag tidigare skrivit, rent kontraproduktivt. Vad tänker folk om vår sport när det som syns i media i samband med TR är 35 år gamla båtar som gulnat i gelcoaten, och som rattas av en snubbe i grundsunds galonställ och en burk hof i näven? Häftigt, segling, det satsar vi pengar på!
    Fatta mig rätt, jag tycker absoult inte att vi skall ta bort bredden i TR, bredden är ändå vad all segling, profisionell som amatörmässig står på men att en tydlig och tilltalande topp krävs för att intresset för tävlingen återigen skall vakna till liv.

  17. Varför denna långa startprocedu’r? Låt starterna vara om minst 100 båtar . Så var det ju när vi var 1000 båtar. Det hade inneburet att vi fick mer lika förhållanden oavsett vilken start man går i.

    Underlätta sjösättning och håll ned kranpriserna för tailerburna båtar.

    Redovisa separata prislistor för entypsbåtarna som kompliment till LYSlistorna. Många seglar ju just om äran i sin egen klass.

    Lyssna till vad seglarna vill ha.

  18. Kom heller och segla Færder’n. Ett dygn tilsammans med över 1000 andra båtar, med et jätte fest i Horten vid målgång. I särklass Nordens största kjölbåt regatta dom senaste 10 åren.

  19. För en gångs skull, i alla dessa “debattforum” har M (vem han nu är?) HELT! rätt.

    För att göra segling intressant för media så måste man skapa nått slags elit. något/några namn som alla vill, kan eller kommer att försöka slå/vinna över. Detta gynnar både eliten, media “interssant elitsegling, vad är det?” = fler sponsorer, och allmänheten som kan skryta, med hur han/de luffade, täckte eller höjdade om den där sponsrade fjollan, på aftersailen med en välkyld Heineken i näven.

  20. 9 förslag från meriterade och kunniga seglare och ingen har varit inne på tanken at short handed segling kanske kan vara något att tänka på? Fick ni med er att det är väntlista på att få starta i shorthanded seglingar i ert närmaste grannland? Och det är nu på tredje året i rad.
    Är det så att svenska arrangörer inte ser trender i grannländer och i andra europeiske länder, eller är det helt enkelt så att man vet bäst själv, och står på det till “the bitter end”?

    Færdern har fortfarande en mycket bra uppslutning. Troligen blir det ännu flera med också här när det kommer shorthanded klasser.

  21. Äh vad menar du BP? På denna blogg tycker jag att det bara är jag och ett fåtal som har mest rätt hela tiden.
    Så frågan är egentligen, har jag någonsin haft fel?

  22. Satsning på elit har ju provats på t.ex. Sjælland Runt och Gotland Runt, och jag vet inte om man fått önskvärd effekt då antalet deltagare minskat? Jag gjorde en sammanställning över Nordens största kappseglingar, och gemensamt för de som är stora och växer är att de lockar många “vanliga” seglare: http://www.blur.se/2006/10/14/nordens-storsta-kappseglingar/

    Færderseilasen (no): 809
    Tjörn Runt: 497
    Lidingö Runt: 451
    Hovdan Skagen Race (no): 289
    Hollæanderseilasen (no): 214
    Gotland Runt: 210
    Sjælland Rundt (dk): 153
    Ornö Runt: 135
    Watski Skagerrak TwoStar (no): 132
    Byxelkroken: 108

    Jämför med Gothenburg Offshore som lockar 20 båtar = eliten, och där starten följs av 5 personer! Om man vill kan man dra paralleller till Vasaloppet, Vätternrundan, Novemberkåsan eller Stockholm maraton.

    Som en parantes kan ju nämnas att Tjörn Runt vinns av riktigt duktiga och erfarna seglare, oavsett om de sitter i en H-båt, Bavaria eller Accent med gulnad gelcoat. Hellre det än slicka mäklare med teamkläder och nyinköpt IMS-holk (de har ju andra race där de kan tampas med varandra – t.ex IMS-VM (som ju får jättemycket mediatäckning – inte)).

    Mina idéer då?

    – Klubb/lag/märkestävlingar. Klubbar/lag borde tävla om ett rejält pris (kanske det näst viktigaste efter totalsegern) med lag om 3 båtar (poäng för placering i klassen?). GKSS-1 mot Skanska mot X-yachts mot Western Express mot regatta.nu-racing-team (Arne har ju båtar för ett helt lag). Gärna rejält pengapris. Detts kulle göra att båtkrängare, segelmakare, klubbar och andra lade krut på att rekrytera båtar.
    – Shorthanded. Funkar i Norge, borde funka här. Bara att prova…
    – Alternativa målgångar. Största anledningen att folk tröttnat är för lite vind (och det är ju inte StSS fel) och att man aldrig kommer i mål. Hitta ett bra sätt att flytta ut starten kan vara en idé, men framförallt måste man kunna ta imål folk vid Klädesholmen eller Björholmen om det är tunnt med vind.
    LYS-cup, få folk att sätta upp ett större mål inför säsongen, segla minst 4 race och utse en LYS-mästare. Skulle dels ge mer folk på andra race, men man skulle inte skita i Tjörn Runt bara för att det var kass väder.
    – Nyrekrytering. Det skulle kunna vara obligatoriskt att ta med en jolleseglare eller junior som fick prova på kölbåtssegling. Förhoppningsvis tycker de att det är kul och vill prova på igen (kanske i egen/lånad båt).
    – Boj vid Marstrand för de stora båtarna (som ändå är imål före lunch)... kanske innebär kaos i Kykesund?
    – Resultatrapportering “live” på nätet. Plockar man mellantid vid Klädesholmen så borde man kunna få upp dessa resultat direkt för att följa på Internet ombord & på land.
    – Marknadsföring är jätteviktigt, i första hand till seglarna, men även till andra intressenter. Om det är en bra PR-byrå eller nåt annat kan inte jag avgöra!

  23. Till 30 TR Starter: Att ha seglat så mycket utan att ha koll är otroligt. Lär av M. Hur ###skall du få 50 000 personer till skallen?????!
    Och du Fearder Race har Totalsegrare…...Det vet nog alla utom du om.

  24. Svår nöt att knäcka hur man skall göra Tr till en tävling med fler deltagare. Om man ser tillbaka ca 15 år så var kvällseglingen stor i de flesta klubbar. Seglen bestod i dacron och det var inte så mycket racingbåtar på linjen. När sedan kolsegel och extrema racingbåtar gjorde entre försvann de flesta seglare för man kände sig obekväm i att vara med. Kunde ibland bero på halvproffs som skrek åt de mer familjebetonade seglarna i rundningar m.m. Man får inte glömma att TR består till 90% av kvällskappseglare och det är för dom TR finns. De flesta seglare jag pratat med som är där för att vinna accepterar att TR till största delen är en social sammankomst där man faktiskt kan ta en öl och ändå segla på toppnivå dagen efter. Tror sammanfattningsvis att man måste tänka flera gånger innan man gör TR till ett race med VM klass. Brukar man inte säga att bredd ger elit?
    Någon skrev att man kör TR för att vinna sin grupp och att totalresultatet är en bonus om det blir bra.

  25. Faerder’n har 4 olika banor och det som är intressant är att vinna sin (entyps)klass. För oss är det viktigast att vinna Novaklassen, kan vi sedan piska Expresser, X-99 och 11:or som seglar samma bana så är det en bonus. Vem som vinner stora klassen är intressantast för dem som seglar där. Samma som Tjörn Runt, Lidingö eller Gotland Runt…

    http://www.sandaker.no/resultatlisteLYS.asp?seilasid=56&notop=1

    En skillnad i Norge är att seglingstidningarna är hårt engagerade både före och efter racen (ibland medarrangörer). Då får man media på köpet. Kanske skall Tjörn Runt signa med “Allt om Segling” eller nåt för att göra PR…

  26. Men M,

    Ska det bara vara RACE-båtar i Tjörn runt blir det ju ingen stor tävling. Det finns ju inte tillräckligt många extrema båtar i det här landet för att bjuda på ett imponerande startfält. Hur stort blir publikintresset när fyra IMX 40 och en 100 fotare seglar runt ön, ett handikappsystem är ju då ändå nödvändigt och var går då gränsen. Är det fulare att segla upp till sitt lys i en Bavaria än en gammal IMS optimerad raceholk ?

    Jag tror att elitseglingen i Sverige är alldeles för smal för att locka till sig kapitalet. En riktig seriös partner kräver någon form av utväxling i sin marknadsföring, inte bara bjussa på en ny stor för att han är en bussig svåger.

    Vi är ett av de länder i världen som har flest fritidsbåtar / capita. Flertalet av de här båtarna härstammar från 70-talet när Svensk båtindustri blomstrade, bjud folket på breddsegling och låt alla segla efter sina egna villkor / ambitioner. Sedan kan jag köpa att det svider att bli slagen av en hottad Accent. Det förtar dock inte prestationen i mina ögon.

    // Feffe

  27. DORIS !

    30 TR starter kanske inte är så mycket. Arne K har säkert startat 30 seglingar bara i år.

    Han har erfarenhet han.

    Hur får man ihop en totalsegrare på fyra olika banor i Faerden???

  28. Feffe och andra,
    nu har ni ju inte riktigt f;rst[tt vad jag menat, sj’lvklart kan inte enbart racebåtar segla runt, det finns inte ens i närheten tillräckligt många. IMXen är ju knappt det en race båt.
    Det jag menar är att man måste hjälpa media att fokusera på dessa.

  29. Barkis driver du med oss eller påstår du att man räknar ut totalsegraren så på Faedern

  30. Tack Barkis!
    Och du “TR seglare” det är skillnad mellan kvantitet och kvalitet! Vilket Arne håller på att visa både med sin segling och denna blogg.

  31. Till Seglare.
    Nej jag driver inte med er. En sådan beräkning ger som reultat minuter pr. nM. Den båt med lägst tid pr nM får totalsegren. Det enda sätt när man säglar olika banor. Man utser också segare på varje bana, runt Færeder, runt Holænderboen, runt Mefjordbåen och runt Færder med start i Son. Till sist också pr startgrupp/klass.

  32. Ja ska räkna ut resultaten på Gotland Runt och Tjörn Runt ihop för att få en totalsegrare på dessa två olika banorna.

    Nog är Ni handikappseglare tokiga, men så här tokiga trodde jag inte att Ni var.

    Segla entyp istället. Nu förstår jag bättre varför LYS och andra mätregler är på väg ut. CB 66, X 35, TP 52 och andra nya på väg in.

    Ursäkta mitt påhopp, men ja måste få avreagera mig!

  33. Ska ringa och kolla med några Norrmän i morgon.

    Totalsegrare med olika banor? Läser jag rätt???

  34. Självfallet har man inte totalsegrare på olika banor. Principet med totalsegrare är lika omdiskuterat i Norge som i Sverige. Olika starttidpunkt gör att det aldrig blir seriöst. Det är nog mer som många har skrivit, en bonus.

  35. Hej Seglare och Hans.
    Jag skal förklara hur detta går till i detalj, men till det räkker inte min KTH svenska till, så jag återgår till mitt modersmål.
    Gå inn på http://www.kns.no/regatta/færderseilasen/resultater. Det finner dere totalresultater pr. bane. Alle regnes om med sitt lystall, både de som har deltatt i LYS klasser og entypebåter. Da er det seilt tid som korrigeres med lystallet, som i en vanlig lysregatta. Da får man totalresultat for alle som har seilt de respektive banene. (på samme måte som i TR) Så tar man 1. plassen for de fire banene, og gjør en distanse / tid kalkulasjon, enligt LYS reglene, for å kåre den som har seilt raskest pr. NM. Det blir Totalvinneren.
    Det hører også med til historien at Totalseiren i Færderseilasen, for de aller fleste ikke er viktig. Hverken for seilerene eller media. Nettopp fordi det er ulike baner og ulike forhold for de som seiler helt ut, i forhold til de som seiler kortere. Det som teller er baneseier, og klasseseier (spesielt i entypeklassene)
    I år var det 52 expresser!, 29 11moD, 31 IF, 14×99.

    Hoppas detta karade upp lite.
    Mvh
    Bjørn Vadholm

  36. Seglare, jag förstår din och andras upprördhet angående totalsegrare m.m

    På t.ex Tjörn Runt skulle man kunna tänka sig att en mycket snabb sportbåt starta

    08.20 och går i mål 10.20. Det blir 13 knop i snitt och borde inte vara omöjligt vid t.ex en frisk sydost , som vrider mot sydväst.

    På samma sätt skulle en Stortriss kunna starta 10.20 och gå i mål 18.00. Vinden har kanske tagit slut vid t.x 12 tiden och sedan är det lättvind resten av dagen.

    Ja Ni fårstår nu kanske varför det är orättvist att ha en totalsegrare. De är inte ens ute samtidigt på någon del av banan. Skulle stortrissen dessutom segla runt Orust istället skulle det ju bli ännu värre.

    Vi ska nog också diskutera för vem den s.k. totalseraren är viktig. Är det för elitseglaren eller breddseglaren? Eller ska vi göra regattan bra för pressen, publiken eller för att stärka ekonomin i klubben etc?

  37. På Gotland blir man totalsegrare om man seglar IMS 1, inte annars. På Faerdern blir man det om man seglar näst längsta banan. På Gothenburg Offshore har man valt bort “vanliga båtar” för att slippa olika banor.

    Så enligt “elittänkandet” som diskuterades ovan, är totalsegern i de olika racen tänkt att hamna hos en cool 45-fotare med reklam och teamkläder vilket är HELT OK och VETTIGT både ur medias och dessa seriösa seglares perspektiv.

    60-fots trimaraner, J-80 och X-99:or får istället slåss inbördes vilket ju är det som är viktigt.

    “Vanliga båtar” kör istället Tjörn Runt, Lidingö Runt, Ornö Runt eller Byxelkroken där man enklare kan ha en totalsegrare bland alla båter (även om alla vet att det mest är tur, vilken av alla klassegrare som tar hem totalen)...

  38. Seglare,

    nu pratar Barkis om hur man tydligen(?) gör på Faerdern under LYS. En sån konstig meotd använder man inte under IMS/IRC.

    LYS är ett skämt.

  39. Om jag har koll så är det 3 seglare som total vunnit både fearder och tjörn runt.
    Konstigt att det är samma seglare i topp år efter år om allt är så slumpmässigt som vissa påstår. Två av dessa seglare har dessutom vunnit Fearder eller Tjörn Runt flera gånger….
    Dessa två seglare är dessutom de som kanske har flest mästerskaps tecken i Norge och sverige,
    dvs minst 10 sm/nm guld var…....
    Konstigt att det är samma seglare som vinner både entyp och handicap segling…........

    Med andra ord sluta gnäll och börja segla!

  40. Är det någon som förstår varför denna sport aldrig kan bli begriplig för vanligt folk! Jo, det de begriper är om två likadana båtar möter varandra i en trång hamnbassäng eller liknande, eller 5-6 likvärdiga båtar seglar jorden runt. En kompis som aldrig seglat trodde på fullt allvar att den båt som seglade runt Gotland och var först i mål, var den som vann….vi seglare skrattade gott åt hans okunskap!

  41. Segla entyp s slipper vi ala bekymmer.
    Lyft fram entypsseglarna.

    Vilka är seglarna som vunnit allt? Har de använt sin familjebåt eller var det så att de var inhyrda att styra av en s.k. lysmaskbåt.

    En duktig seglare väljer en båt med “rätt “mätetal om han är smart, och det är han oftast.

  42. Jag vet inte varför, men något (!) säger mig att vi som hänger här inte är särskilt representativa för de som skall komma tillbaka till Tjörn Runt!?

    En idé vore ju att fråga seglarna vad de tycker. StSS borde ha kontaktuppgifter/email till alla som har deltagit de sista 10 åren. Fråga dem i en enkät! Sedan skulle man i samarbete med ett antal klubbar kunna fråga seglare som aldrig kappseglat, vad som skulle kunna få dem att börja? På detta sätt skulle man kunna göra en vettig ANALYS.

    Jag vet inte… kanske är det alldeles för radikalt att “fråga kunden vad han vill ha” i stället för att sitta hemma och spekulera :-)

  43. Verkar som denna debatt går i sirkler. Dags att sluta.

    I alla fall; Vi syns väl på Færder,n nesta år. Vi kommer i alla fall till TR 2007

  44. Nu har jag det!

    Vi kan i första hand bryta ner ansvaret till våra båtklubbar. Här kan vi starta ett arbete som resulterar att klubben “ställer upp” med en flottilj på TR/GR.

    Tror faktiskt att jag har kommit på nått bra! Skall genast starta nått i stilen med “Sail Forward” i Lerkil.

    “Sail Forward” skall verka för mer och roligare segling!

    Blomman

  45. eller också så går vi tillbaka till “ton” systemet och entypsklasser och seglar scratch istället..!?

  46. Jag tror tävlingen skulle vinna på att återgå till att profilera sig mer som en breddsegling. Under storhetstiden på 80-och 90-talet så var Tjörn Runt “seglarnas vasalopp” med betydligt större fokus på breddseglarna. En viss skuld till att det fokuseras mer och mer på de stora “häftiga” båtarna med stora resurser har massmedia som alltid ägnar dessa stort utrymme på bekostnad av småbåtarna. Detta tror jag irriterar många av familjeseglarna. Vad är det t ex för prestation i att vara första båt runt Tjörn på seglad tid? Hur många i sista startgrupp kan vara med och slåss om den bedriften? Kanske är det också därför som storleken på de deltagande båtarna har blivit större (och dyrare) med åren. Detta trots att det fortfarande vimlar av små 70-talssegelbåtar i våra skärgårdar. Men kappseglar Tjörn Runt gör dom inte.
    Jag håller absolut med om att totalsegraren skall tonas ned till förmån för klassegrarna. Inför också separata pris för de entypsbåtar som samlar t ex minst 15 startande båtar. Utlottningspriser kan kanske också vara en sporre för att få med fler nya familjeseglare.
    En enkät till alla som seglade Tjörn Runt 2006 tror jag är det bästa sättet att få in konstruktiva förslag till hur Tjörn Runt skall utvecklas och vilken inriktning som tävligen bör ha. Om familjeseglarna uteblir så är det dödsstöten för Tjörn Runt.

  47. Av debatten ovan framgår att det ligger två fullkomligt olika ambitioner bakom frågeställningen att åter göra Tjörn Runt större: – Öka antalet seglande båtar särskilt familjebåtarna – Öka antalet hotta segelbåtar, antaler sponsorer och mediaexponeringen.

    Det verkar tämligen omöjligt att lösa båda uppgifterna samtidigt. Den senare målsättningen verkar ha styrt mest det senaste decenniet. Så mera av samma sort kommer troligen att sänka tävlingen till sådär en 250 startande inom några år.

    Om man frågar seglare som varit med i Tjörn runt tidigare varför de inte är med längre (det har jag gjort) så svarar ganska många något i stil med att de numera har båtar som är välutrustade och tunga, och de har därför inte en chans att placera sig. Om en ägare till en Bavaria anser att han är chanslös i förväg så lär det inte gå att locka med just någon form av tävlingsmoment. Vill seglarsverige att ägarna till Bavaria skall engagera sig i kappsegling så lär man bl.a. se till att mätetalen för de båtarna gör det rimligt att de vinner emellanåt. (nej, jag har inte någon Bavaria eller liknande). Alltså lite tvärtom mot den gängse LYS-filosofin, där man ju sätter mätetalet lite för högt i början för säkerhets skull. Det är ju först när de nu massäljande båtarna börjar kappsegla som man kommer att kunna utvärdera deras riktiga mätetal….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *